Uitgever DPG wil podcasts via NPO Luister kunnen publiceren
Audio

Uitgever DPG wil podcasts via NPO Luister kunnen publiceren

29-11-2021 11:19 Laatste update: 12:43

DPG Media, moederbedrijf van onder andere het AD, de Volkskrant en NU.nl, wil dat de NPO zijn audioplatform 'Luister' openstelt voor podcasts van andere Nederlandse bedrijven.

Dat zegt Iwan Reuvekamp, de digitale audioman van DPG Media, tegen NRC. Reuvekamp zegt slechts ruimte te zien voor één lokaal podcastplatform naast grote buitenlandse bedrijven als Spotify, en hoopt dat dat een open NPO Luister-platform wordt.

Toen de NPO zijn app vorig jaar te downloaden aanbood, kwam het de nationale omroep al op kritiek te staan dat andere podcastaanbieders geen toegang kregen. Het platform zou zo andere Nederlandse podcastproducties kunnen wegconcurreren, was de strekking, omdat de NPO alleen al zoveel content maakt. Dat bleek toen uit een rondgang van Spreekbuis, een nieuwssite die zich richt op de omroepbranche.

Nog geen overkoepelende Nederlandse app

DPG heeft zelf geen eigen platform voor zijn podcasts, maar biedt deze aan via de bekende grote platformen. Op de Nederlandse markt zijn een aantal gesloten podcast-apps actief, waaronder NRC Audio, NPO Luister, en het onafhankelijke PodNL, dat Nederlandstalige podcasts bundelt.

Daarnaast is er de Nederlandse app Juke, die een open platform biedt voor alle podcastmakers. Internationale apps als Stitcher en Spotify bieden wel vrije ruimte aan alle podcastmakers om op hun platformen te publiceren.
 

NPO wil wel in gesprek

NRC, dat dus al een eigen app bezit, laat in het eigen artikel weten weinig interesse te hebben in een open NPO-platform. De NPO zou wel "in gesprek willen gaan" met DPG, zegt directeur audio Jurre Bosman tegen NRC. 

Voorlopig is het platform officieel nog een experiment, en zal de komende tijd niet worden opengesteld door derden. NPO Luister bundelt alle podcasts van de publieke omroep. Sinds kort mogen ook enkele regionale omroepen hun podcasts publiceren via dit platform.

6 miljoen Nederlanders luisteren podcasts

Volgens de meest recente Podcast Monitor van Markteffect, gepubliceerd in mei van dit jaar, luisteren zo'n 6,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder wel eens naar podcasts. Spotify en YouTube zijn hier de populairste podcast-platformen.

Het aantal luisteraars lijkt te stabiliseren, terwijl het aantal Nederlandse podcasts nog steeds toeneemt, constateert Markteffect.