© Sony

Review Sony A7 IV: een beest van een systeemcamera
Bright Review

Review Sony A7 IV: een beest van een systeemcamera

28 december 2021 om 11:59
Laatste update: 29 december 2021 om 10:06

De afgelopen weken hebben we bij Bright de nieuwe hybride systeemcamera van Sony getest: de A7 IV. Is de nieuwe generatie een waardige opvolger van de A7 III, of merken we weinig verschil?

In eerste instantie lijkt de A7 IV niet veel te verschillen van de A7 III. Hij past zelfs in dezelfde SmallRig Camera-Cage als zijn voorganger. Maar als we hem van dichterbij bekijken, zien we wel degelijk verschillen. Zo is de grip dieper, voelen de knoppen zachter aan, is het scherm nu ook opzij kantelbaar, is er aan de zijkant een full-size HDMI-poort en zijn er een tweetal draaiknoppen bijgekomen. De body komt meer overeen met die van de Sony A7SIII, waar we eerder dit jaar een review over schreven. 

Verder heeft de A7 IV intern ook flinke upgrades gekregen. Om te beginnen met de sensor: een 33 megapixel sensor die je in samenwerking met de nieuwe BIONZ XR-processor snel scherpe beelden oplevert. Ook de autofocus krijgt hierdoor een flinke boost.

De camera kan tien foto’s per seconde schieten. Dit kon de A7 III ook, maar de A7 IV doet dit met Continuous AF, oftewel continue autofocus. Zelfs wanneer je onderwerp even achter iets verdwijnt. Nieuw is naast de Human Eye AF en de Animal Eye AF nu ook Bird AF. Hiermee herkent de camera vogels om op scherp te stellen. 

Deze Bright-video schoten we met de A7 IV:

Video

We hebben de A7 IV vooral voor filmen getest en wat meteen opvalt zijn de cijfers: de A7 IV filmt full-frame namelijk nog steeds in 4K 25fps, en 1080p 100fps. Op papier niet veel anders dan de A7 III en teleurstellend in vergelijking met de A7S III, maar toch is er weldegelijk een verschil. De A7 IV heeft namelijk een grotere sensor die hij gebruikt om extra pixels naar 4K te downscalen, waardoor het plaatje scherper lijkt. Hetzelfde doet hij in de 1080p-stand.

In de praktijk leverde dit een superscherp shot op en een kleiner ogend verschil tussen 4K en 1080p. Deze zou je dan ook zonder problemen kunnen afwisselen in dezelfde video. 

Er is ook een optie om 4K 50fps te schieten, maar daarbij krijgt je beeld een crop van 1.5x. Dat is prima bruikbaar, maar wel jammer, want de eerder genoemde A7S III kan filmen in 4K 100fps met 1.1x. Bij die camera ligt de nadruk dan ook op video, terwijl deze A7IV echt hybride is. 

De A7 IV kan nu ook in 10-bit 4.2.2 filmen. Daardoor wordt er meer data in je plaatje opgeslagen. Na een half uurtje filmen in 4K 25 fps, 10-bit 4.2.2 kregen wij een overheating-melding. Na 2 minuutjes afkoelen was deze melding weg. De low-light prestaties zijn ook erg goed omdat je met hogere ISO-waardes minder ruis hebt. 

Ook deze Bright-video schoten we met de A7 IV:

Scherm

Een van de grootste minpunten aan de A7III was het scherm, omdat het beeld er veel lichter werd weergegeven dan dat er daadwerkelijk opgenomen werd. Ook was het menu onoverzichtelijk en kon het schermpje alleen omhoog en omlaag gekanteld worden.

Al deze problemen zijn op de A7 IV verholpen. Het nieuwe menu is veel overzichtelijker en sneller, het scherm kan alle kanten op draaien en de helderheid is bijgesteld. Dat laatste kan even wennen zijn als je gewend bent aan het scherm van de A7III. 

Conclusie

Is de A7 IV een goede opvolger van de A7III? De A7III was dé hybride systeemcamera voor de foto/videograaf en is voor €1800 een ietwat gedateerde, maar nog steeds degelijke camera. Richt je je volledig op video? Dan blijft de A7SIII de beste keuze in de Sony line-up, maar die is met z’n 4200 euro niet goedkoop.

Voor 2800 euro is de A7 IV dan ook een mooie middenweg. Net zoals zijn voorganger is deze camera een beest van een hybride, voor zowel foto als video. Waar de A7III soms zijn kwalen had, zijn die er bij de A7IV uitgehaald. Een moderne opvolger boordevol nieuwe functies.

Ook deze Bright-video schoten we met de A7 IV: