Streamingstrijd: 'Bedrijven geven 101 miljard uit aan series en films'
Streamingdiensten

Streamingstrijd: 'Bedrijven geven 101 miljard uit aan series en films'

29-12-2021 17:33 Laatste update: 17:53

De acht grootste Amerikaanse mediabedrijven geven volgend jaar een recordbedrag van 115 miljard dollar (ruim 101 miljard euro) uit aan het inkopen en produceren van films en series voor hun streamingdiensten.

Dat berekende de Financial Times (FT). De meeste bedrijven, waaronder Disney, WarnerMedia en Amazon, zullen naar verwachting nog verliezen lijden op hun streamingdiensten.

FT berekende de uitgaven op basis van bekendmakingen van bedrijven zelf, maar bestudeerde ook analistenrapporten. Inclusief de rechten op sportwedstrijden lopen de totale kosten op tot 140 miljard dollar.

Steeds hogere kosten

De verwachting is dat het steeds lastiger wordt om nieuwe abonnees te strikken, nadat diensten als Netflix, Amazon Prime Video en Disney+ de afgelopen jaren al sterk zijn gegroeid. Wil je in deze branche mee blijven doen, dan is flink blijven investeren noodzakelijk, zeggen experts tegen de FT.   

De kosten voor het maken van eigen content zijn over de hele linie gestegen nu de bedrijven zich haasten om meer shows te produceren om hun streamingdiensten te voeden. Ook is het vinden van locaties om te filmen in Los Angeles moeilijker geworden. De hogere kosten kunnen leiden tot prijsverhogingen. Netflix verhoogde onlangs in Nederland de prijzen van twee van zijn drie abonnementen.

Disney geeft veel meer uit

Alleen Disney zal volgend jaar circa een derde meer uitgeven aan content. Daarmee zal het bedrag uitkomen op 23 miljard dollar. Inclusief sportrechten gaat het om 33 miljard dollar. In vergelijking met twee jaar terug is dit twee derde meer.

Netflix is volgend jaar goed voor 17 miljard dollar, een kwart meer dan een jaar eerder. Netflix houdt er wel rekening mee volgend jaar quitte te draaien.

Review: de nieuwe Apple TV