Copyright

'Artiesten gaan steeds vaker muziekrechten verkopen'

Experts: artiesten zullen muziekrechten steeds vaker verkopen
17 januari 2022 om 12:56
Laatste update: 17 januari 2022 om 13:09

Het verkopen van muziekrechten is een trend geworden onder bands en artiesten. Zo kregen bijvoorbeeld Bruce Springsteen, Bob Dylan, Red Hot Chili Peppers en de erfgenamen van David Bowie miljoenen van platenlabels of investeerders. Leden van BZN volgden dit voorbeeld onlangs als een van de eerste grote Nederlandse namen. Experts verwachten dat steeds meer artiesten de rechten op hun catalogus zullen verkopen.

Voor zowel artiesten als investeerders zijn zulke deals aantrekkelijk, zegt jurist Mauritz Kop. Hij is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, zoals auteursrechten van musici. Maar er zijn wel verschillen tussen de soort rechten en de bijbehorende regels. "Enerzijds bezitten de makers van de tekst en de compositie van het liedje auteursrechten. Daarnaast spreken we over naburige rechten, zoals de rechten op de opname (de master) zelf en op de performance door de artiest", legt Kop uit aan het ANP.

Auteursrechten op een liedje vervallen in Nederland zeventig jaar na het overlijden van de langstlevende auteur. De naburige rechten op de opname zijn vijftig tot zeventig jaar na de release geldig. Dat betekent dat de kopers van de rechten, afhankelijk van wanneer ze worden gekocht, tientallen jaren eraan kunnen verdienen. Elke keer dat een liedje op bijvoorbeeld de radio wordt gedraaid, wordt gestreamd of te horen is in een reclame, film, serie of op TikTok, wordt er geld overgemaakt. "Voor een stream op Spotify krijg je misschien een paar eurocent, maar als een nummer miljoenen keren wordt gestreamd dan tikt dat lekker aan", aldus Kop.

Streamingdiensten

Dat door streamingdiensten en sociale media de inkomsten zijn toegenomen is een belangrijke reden waarom investeerders vaker voor muziek kiezen, beaamt Hein van der Ree van het Pythagoras Music Fund, het investeringsfonds dat de auteursrechten van BZN heeft gekocht. "Het is heel stabiel geld voor een langere tijd. Het speelt al langer, maar is door de digitale wereld in een stroomversnelling gekomen."

Voor bands en artiesten is het vooral een financiële keuze, zegt Jan van der Plas, die in zijn handboek De Muzikantengids artiesten onder meer adviseert over muziekrechten. "Het is een heel goede gelegenheid om hun vermogen te spekken. Zo is er een erfenis voor nabestaanden en hoeven die niet na te denken over wat er na hun overlijden met de muziekrechten moet gebeuren."

Kop ziet wel dat het voor artiesten geen makkelijke keuze is. "Cashen betekent wel dat je een stukje controle moet opgeven, want - tenzij anders is vastgelegd in het contract - mag de nieuwe eigenaar doen met de muziek wat hij wil. Maar goed, je kunt bijvoorbeeld zoals Bruce Springsteen en Bob Dylan laten vastleggen dat muziek niet mag worden gebruikt in bepaalde politieke reclames. En ze krijgen er natuurlijk wel enorme bedragen voor terug."

Meer deals op komst

De drie mannen verwachten dat berichten over enorme muziekdeals blijven komen. Zo voert Van der Ree met zijn investeringsfonds vergevorderde gesprekken met Nederlandse artiesten en staat Kop cliënten bij in dergelijke overeenkomsten. Al mogen ze daar op dit moment nog niets over zeggen.

Ook Van der Plas denkt dat de 'muziekrechtenmarkt' voorlopig wel blijft bestaan. "Het is een belegging die veel veiliger is dan bijvoorbeeld olie of cryptovaluta. Plus, er zijn nog genoeg grote buitenlandse en Nederlandse namen die de rechten nog niet hebben verkocht."

Getest: nieuwe Sonos-speaker van Ikea