Duurtest MG ZS EV Long Range: introductie
Bright-autotester Rutger rijdt deze maand in de vernieuwde MG ZS EV: een nieuwe smoel, nieuw interieur en een grotere accu. Vandaag de kennismaking.
Rutger Middendorp test auto's in de MG ZS EV. Hij staat in de Bright Stuff-koopgids sinds vorig jaar. Maar wel op een precaire positie. Er is geen volledig elektrische auto te koop met zoveel binnenruimte voor net over de 30.000 euro. Maar je moet ook wel wat compromissen doen. Het is niet de fraaiste auto om te zien en het infotainmentsysteem voelt niet helemaal bij de tijd. Maar wellicht is dat verleden tijd. De MG ZS EV is namelijk vernieuwd. Hij heeft een frisser uiterlijk gekregen, een nieuw infotainmentsysteem én nieuwe accu’s.
De accu van het oude model had een capaciteit van 42,5 kWh. Dat is gegroeid naar 48 kWh (bereik reëel 260 km) en er is nu de optie voor een long range versie met een 68,3 kWh accu (reëel bereik van 370km). Die kost 36K: 4000 euro meer dan de versie met de kleinere accu.
De visuele update zit hem vooral in een nosejob. Waar de vorige versie nog probeerde een benzinevariant na te doen met een nepgrille, heeft onze testwagen een gesloten neus met een meer dynamisch lijnenspel. Dat wordt niet helemaal doorgetrokken op de zijkant van de auto, want aan het plaatwerk is niets gebeurt. Ook de achterkant heeft nog steeds een meer hoekige uitstraling. Uit sommige hoeken is de nieuwe MG ZS EV best een knappe wagen. Uit andere hoeken is het visueel wat onhandig en ongebalanceerd.
Het interieur was in de eerste versie van de ZS EV al keurig, dat is nog een stukje beter geworden. Met name door het infotainmentsysteem. Dat oogt vele malen moderner en werkt ook sneller. Af en toe reageert het systeem traag op inputs via het touchscreen, maar het is allemaal prima bruikbaar.
De auto die wij rijden heeft een hotspot aan boord, zodat je je smartphone op de simkaart van de auto kan laten surfen. Als je de auto opstart kan hij je vertellen wat het weer is en uiteraard kun je spraakinput geven die met tekstballonnetjes op het scherm worden weergegeven.
In de executie blijft het soms wat steken. De hotspot werkt feilloos, maar het spraakgestuurd systeem spreekt geen Nederlands. Of mijn Engels is krakkemikkig, of de auto is niet slim genoeg, maar we komen er vaak samen niet uit. In het menu voor de instellingen zijn ook zoveel opties (soms met slechte vertalingen) dat het me niet zonder hulp lukte om de aankondiging van het weer uit te zetten. De stoelverwarmingen kent ook nog steeds slechts 1 stand: 'broodrooster'.
De eerste indruk van de MG ZS EV is dan ook dat de Chinezen wellicht beter iets minder hadden kunnen proberen toe te voegen, maar iets langer te polijsten. Aan de andere kant: met softwareupdates zijn veel van deze kinderziektes te verhelpen en dan heb je alle opties wel.
De vorige MG ZS EV piepte heel veel; als je instapte, als je je gordel niet vast had, als je je gordel wel vast had. Dat werd relatief snel opgelost met een softwareupdate. Ik verwacht dat de nieuwe over een half jaar ook een stuk beter is.
De komende weken leven we met de MG ZS EV long range. Heb je vragen? Stel ze hier op Twitter of hier op Facebook.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.