Providers VS houden 5G-masten rond vliegvelden voorlopig uit
5G

Providers VS houden 5G-masten rond vliegvelden voorlopig uit

19-01-2022 07:05 Laatste update: 07:09

De grote Amerikaanse providers AT&T en Verizon zetten hun 5G-zendmasten rondom vliegvelden voorlopig nog niet aan. Dat doen ze om verstoringen van het vliegverkeer te voorkomen.

De VS wil extra frequenties voor 5G in gebruik nemen die dicht bij die van sommige vliegtuigapparatuur liggen en dat zou mogelijk tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA had eerder al aangekondigd verschillende vliegtuigtypen een vliegverbod op te leggen voor vliegvelden waar een 5G-netwerk zou worden aangezet.

Hoogtemeters mogelijk van slag

Vooral hoogtemeters zouden van slag kunnen raken, wat bij de landing gevaar op zou kunnen leveren. Zo'n 45 procent van alle vliegtuigen in de VS is in ieder geval gedeeltelijk beschermd tegen mogelijke storingen door de 5G-signalen.

De telecombedrijven hadden begin deze maand al aangekondigd de uitrol van de snelste variant van 5G op vijftig vliegvelden met zes maanden zou worden uitgesteld. Na oproepen van de FAA en luchtvaartsector komen daar nu nog zeker 24 luchthavens bij. Zowel AT&T als Verizon meldde de 5G-uitrol vrijwillig te beperken. AT&T gaf daarbij wel kritiek dat de luchtvaartsector niet eerder iets had gedaan om de problemen te voorkomen. 

Vertragingen en annuleringen

De luchtvaartmaatschappijen vrezen dat de signalen de instrumenten die de hoogte van een vliegtuig meten, kunnen verstoren. Dit zou landingen bij slecht zicht onmogelijk maken en vertragingen, omleidingen en annuleringen kunnen veroorzaken. Airlines for America roept op het gebruik van 5G in de buurt van luchthavens verder uit te stellen en stelt bereid te zijn om met de overheid en telecombedrijven samen te werken om een wederzijds aanvaardbare oplossing te vinden.

In een memo aan het personeel zei topman Robin Hayes van JetBlue Airways dat de luchtvaartmaatschappij wordt geconfronteerd met "mogelijk significante verstoringen van vluchten". Volgens Hayes is de bezorgdheid over het gebruik van 5G in de buurt van luchthavens alleen maar toegenomen en zou de stap het herstel van de luchtvaartindustrie van de pandemie kunnen vertragen.

Andere frequenties dan hier

In de VS worden voor nieuwe 5G-netwerken andere frequenties gebruikt dan bijvoorbeeld in ons land. Hier zijn de frequenties verder verwijderd van die zijn toegewezen aan vliegtuigapparatuur.

Straling en 5G: hoe zit het?