Amazon ontbindt Twitterleger dat bedrijf ophemelde
De Amerikaanse e-commercereus Amazon heeft een controversiële PR-campagne aan banden gelegd. Het bedrijf gebruikte jarenlang een legertje Twitteraccounts om te zeggen hoe geweldig werken bij Amazon zou zijn.
Amazon-werknemers die deelnamen aan de campagne werden beloond als ze positieve verhalen over hun werkervaring de wereld in stuurden. Ook moesten ze negatieve verhalen over Amazons werkomgeving ontkennen. Volgens interne documenten die gedeeld werden door nieuwssite The Intercept begon het project in 2018 als gevolg van een stortvloed aan klachten en negatieve verhalen over het werken bij Amazon.
De laatste jaren duiken steeds meer verhalen op over Amazon-medewerkers die de hoge werkdruk niet meer aankunnen, onmenselijk worden behandeld en zich soms zelfs gedwongen voelen om in flesjes te urineren omdat ze niet genoeg pauze krijgen. Amazon wilde deze verhalen het zwijgen opleggen door werknemers vakantiedagen en waardebonnen aan te bieden als ze positieve verhalen over Amazon de wereld in zouden sturen via Twitter.
Een goed gevoel voor humor
De twitteraars vielen op omdat ze ‘Amazon FC Ambassador’ achter hun gebruikersnaam hadden staan en het werd voor gewiekste gebruikers al snel duidelijk dat het om een gecoördineerde campagne ging. En hoewel het erop leek dat de meeste accounts ook echte werknemers waren, kwam na een onderzoek in 2019 aan het licht dat er ook valse accounts werden gebruikt. Uit het onderzoek bleek namelijk dat accounts soms van eigenaar wisselden, waarbij de naam plotseling van de ene dag op de andere veranderde. Verschillende gebruikers tweetten daarbovenop ook vaak dezelfde afbeeldingen en hanteerden hetzelfde taalgebruik.
Volgens interne documenten die aan The Intercept werden gelekt werd de campagne in 2018 op poten gezet om critici de mond te snoeren. In de documenten wordt in detail uitgelegd hoe twitteraars te werk moesten gaan. Ze zouden gekozen worden omdat ze een goed gevoel voor humor hadden, waarna ze opgeleid zouden worden om op kritiek te reageren. Zo zouden ze richtlijnen krijgen om ceo Jeff Bezos te verdedigen en hoe ze op een “botte” manier moesten antwoorden op kritiek van onder andere politici.
Bespot
Amazon werd al snel belachelijk gemaakt door andere twitteraars. Omwille van het feit dat iedereen ‘Amazon FC Ambassador’ achter zijn accountnaam kon zetten, ontstonden al snel troll acounts die de spot dreven met de campagne. Daarbij werden echte ambassadeurs van het merk soms om te tuin geleid. In één geval retweette een ambassadeur zelfs een duidelijk spotbericht, waarbij een troll beweerde dat haar 'dochter Chlamydia' een trotse werknemer van Amazon was.
Omwille van de backlash tegenover het project besloot Amazon eind vorig jaar om te stoppen met de campagne. Dat werd in alle stilte gedaan. Het nieuws dat het Twitterleger niet meer actief is, kwam pas deze week aan het licht, toen The Financial Times erover berichtte. Volgens de krant waren leidinggevenden in het bedrijf niet tevreden met het beperkte bereik van het project.