Klanten streamingdiensten haken af
Kijken, kijken en afhaken

'Helft klanten videodiensten zegt na kijken topserie weer op'

Update: 1 februari 2022 om 17:37

Streamingdiensten hebben moeite om klanten die zich abonneren vanwege één bepaalde serie of film vast te houden. In de maanden na het kijken van zo'n serie of film zegt ongeveer de helft van de nieuwe klanten hun abonnement weer op.

Het aantal nieuwe abonnees op streamingdiensten als Disney+ en HBO Max kent vaak een piek als een langverwachte serie uitkomt. Maar veel van de nieuwe klanten zeggen hun abonnement binnen een paar maanden alweer op.

Uit nieuwe cijfers die zijn gepubliceerd door The Wall Street Journal over Amerikaanse klanten van streamingdiensten blijkt dat ongeveer de helft van de abonnees afhaakt binnen zes maanden na de release van de topserie of film waarvoor ze lid werden.

Veel afhakers

Disney+ kreeg op 3 juli 2020 bijvoorbeeld meer dan 400.000 nieuwe abonnees toen de musical 'Hamilton' uitkwam. Dat is meer dan dubbel zoveel als op andere piekdagen. Ook HBO Max maakte dat mee toen ‘Wonder Woman 1984’ eind 2020 werd uitgebracht. Streamingdienst Apple TV+ overkwam vorig jaar hetzelfde na de release van de oorlogsfilm ‘Greyhound’.

Het fenomeen doet zich niet enkel voor bij tv-series. Streamingdienst Peacock had vorig jaar bijvoorbeeld de rechten om in de VS de Olympische Zomerspelen uit te zenden. Ook daar haakte de helft van de nieuwe gebruikers af na vier maanden.

Streamingdiensten krijgen steeds meer concurrentie en moeten zich onderscheiden door exclusieve shows te brengen. Maar volgens The Wall Street Journal lijkt die strategie nu toch iets minder succesvol te zijn dan de bedrijven hadden verwacht. De streamingdiensten hadden zelf gehoopt de nieuwe abonnees langer aan boord te kunnen houden.

Lichtpuntje

Hoewel de helft van de nieuwe abonnees er na zes maanden al de brui aan geeft, is dat niet alleen slecht nieuws. De andere helft blijft immers geabonneerd, wat in het voorbeeld van Disney+ bijvoorbeeld goed was voor zo’n 200.000 nieuwe klanten.

Volgens The Wall Street Journal krijgen alle streamingdiensten in de VS er maandelijks meer nieuwe kijkers bij dan dat ze verliezen. Een nettowinst dus. Wel blijkt dat klanten die zich specifiek voor één serie abonneren sneller afhaken dan de gemiddelde klant.

Concurrentiestrijd

De markt voor streamingdiensten begint verzadigd te raken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat klanten vaker afhaken om zich bij andere diensten te abonneren. ‘Kleine’ spelers worden daardoor vaker gedwongen om harde keuzes te maken, bijvoorbeeld om te fuseren met concurrenten.

Het gigantische aanbod series en films lijkt ook een impact te hebben op koploper Netflix. Hoewel Netflix er nog altijd meer klanten bij krijgt, en 222 miljoen abonnees in totaal heeft, lijkt de rek er bijna uit. De abonneegroei van Netflix gaat steeds langzamer, wat beleggers niet is ontgaan. Netflix’ aandelen verloren in januari zowat een kwart van hun waarde. 

Bekijk ook: