© Valkyrie Systems Aerospace

VTOL amfibisch luchtmacht VS
Op water landen en verticaal opstijgen

Amerikaanse luchtmacht zet in op amfibisch vliegtuig

Update: 4 februari 2022 om 14:06

De Amerikaanse luchtmacht steekt geld in een bedrijf dat werkt aan een amfibisch vliegtuig, dat ook verticaal moeten kunnen opstijgen en landen.

Het Amerikaanse bedrijf Valkyrie Systems Aerospace kreeg de subsidie met een onbekend bedrag als deel van de AFWERX Challenge, een programma voor de ontwikkeling van verticaal opstijgende en landende vliegtuigen, zogeheten VTOL's. De nieuwe concepten moeten uiteindelijk bestaande verticaal opstijgende vliegmachines vervangen, zoals bijvoorbeeld de V-22 Osprey

Het toestel dat door Valkyrie wordt voorgesteld, de zogenaamde Guardian, zou zowel onbemande als bemande vluchten kunnen uitvoeren. Het VTOL-systeem zou daarbij vier propellers gebruiken om verticaal op te stijgen. Daarna moeten twee horizontaal gerichte motoren het werk overnemen.

1127 km/u vliegen en op water landen

De Guardian moet snelheden tot zo’n 1127 kilometer per uur halen. Het vliegtuig zou ruim 15 uur lang kunnen vliegen tot op hoogtes van 12 kilometer. De Guardian zal volgens de website van het bedrijf ook zo’n 900 kilo aan vracht kunnen vervoeren. 

Bovendien moet de Guardian ook op het water kunnen landen. Valkyrie beweert namelijk dat het toestel drie standen zal hebben: vliegtuig, hovercraft en amfibisch. Dat betekent dat het vliegtuig zich zowel in de lucht, op de grond als op het water moet kunnen voortbewegen. Hoe dat exact in zijn werk zal gaan, is nog niet bekend.

Kleine broer

De Guardian heeft ook een kleine broer, namelijk de Eagle. Dat is een onbemande drone die over dezelfde capaciteiten zou moeten beschikken als de Guardian. De Eagle zal wel minder snel zijn, met een maximumsnelheid van rond de 640 kilometer per uur. Ook zal de drone maar 7 uur kunnen vliegen en zo’n 90 kilo aan vracht vervoeren. 

Voorlopig is het nog niet bekend wanneer de Guardian en de Eagle in dienst zullen worden genomen. Valkyrie heeft ook nog geen prototype van de ambitieuze toestellen laten zien. Wel lijkt het erop dat de Amerikaanse luchtmacht het concept serieus neemt. 

Bekijk ook: