Spotify krijgt flinke tik op de beurs na Rogan-rel
Groeiverwachting valt tegen

Spotify krijgt flinke tik op de beurs na Rogan-rel

03-02-2022 11:31 Laatste update: 13:39

Spotify heeft een flinke tik gekregen op de beurs: de aandelenkoers daalde met zo'n 20 procent nadat de streamingdienst lagere winstmarges en een minder snelle stijging van het aantal nieuwe abonnees aankondigde.

De verwachte groei in nieuwe abonnees van Spotify is lager dan beursanalisten hadden verwacht: Spotify verwacht komend kwartaal met 183 miljoen betalende gebruikers af te sluiten, analisten rekenden op 184 miljoen. Spotify-topman Daniel Ek zegt dat het nog te vroeg is om de daling te wijten aan de rel rondom populaire podcaster Joe Rogan.

Rogan, meestal nummer 1 in de hitlijst met best beluisterde podcasts, laat regelmatig omstreden sprekers over corona en vaccinaties aan het woord. Artsen en medisch specialisten vroegen Spotify in te grijpen, muzikanten zoals Neil Young verwijderden hun muziek uit protest van Spotify en het bedrijf komt nu met regels tegen desinformatie rond corona.

'Nog te vroeg om Rogan als schuldige aan te wijzen'

De beursval van Spotify kan ook moeilijk alleen aan Rogan worden toegeschreven: het aandeel daalt al langer gestaag na een piek een jaar geleden. In 2020 kreeg Spotify er door corona veel nieuwe betalende gebruikers bij, een trend die afgelopen jaar weer wat afvlakte. "Hoewel we nog geen verwachting voor het hele jaar afgeven, verwachten we geen grote verschillen in nieuwe gebruikers en abonnees in dit jaar vergeleken met 2021", zei financieel topman van Spotify Paul Vogel tegen Reuters.

Topman Ek zegt geen grote ophef te verwachten onder betalende gebruikers na de Rogan-rel. "Over het algemeen is het te vroeg om te zeggen wat de impact zal zijn", aldus Ek over Rogan. "Normaal gesproken als er in het verleden controverse was, werd dat gemeten in maanden en niet in dagen. Maar ik heb een goed gevoel over waar we nu staan", aldus Ek.

Topman: 'Ook Rogan moet zich aan regels houden'

Ek verdedigt de stappen die Spotify neemt om desinformatie tegen te gaan en spreekt van een balans tussen vrijheid van expressie en de veiligheid van gebruikers. "Het is belangrijk om onze richtlijnen niet te wijzigen op basis van één maker, de mediacyclus of oproepen van een ander", aldus Ek. "Onze richtlijnen zijn nauwkeurig geschreven op basis van cijfers en zowel interne als externe experts. Ik denk dat ze goed zijn voor ons platform. En hoewel Joe een groot publiek heeft – hij is de nummer één podcast in meer dan 90 markten – moet ook hij zich aan die regels houden."

Volgens Ek is Spotify niet langer specifiek een muziekdienst. "We willen de beste plaats zijn voor audiomakers. We hebben pas het topje van de ijsberg gezien wat betreft het creatieve potentieel op audiogebied", aldus Ek. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 1 miljard dollar gestoken in podcasts: de productie van eigen shows maar ook de aankoop van bestaande podcastbedrijven zoals Gimlet en de populaire Joe Rogan, voor naar verluidt 100 miljoen dollar.

Positieve cijfers over afgelopen kwartaal

De controverse rond Rogan overschaduwt de positieve prestaties van Spotify in het afgelopen kwartaal. Dat werd afgesloten met 180 miljoen betalende gebruikers, 16 procent meer dan een jaar geleden. Het totaal aantal gebruikers ligt met 18 procent groei nu op 406 miljoen. Ook haalde Spotify een record aan inkomsten uit advertenties: 15 procent van de totale omzet in het vierde kwartaal kwam uit reclame. Die omzet kwam op 2,68 miljard dollar, meer dan analisten hadden verwacht.

Luister ook onze podcast: