Spotify neemt opnieuw twee grote podcastbedrijven over
Spotify blijft zijn podcast-ambities uitbreiden. De streaminggigant heeft weer twee podcastbedrijven overgenomen.
Spotify kwam de afgelopen tijd vooral negatief in het nieuws als het ging om zijn podcasts. De populaire podcaster Joe Rogan zorgde er met omstreden uitzendingen over coronavaccinatie voor dat onder meer Neil Young en Joni Mitchell van Spotify vertrokken.
Spotify verwijderde wat omstreden afleveringen van Rogan, maar blijft de podcaster trouw; Rogan voegde zich in 2020 exclusief bij Spotify voor naar verluid 100 miljoen dollar. Spotify heeft echter veel meer dan Rogan alleen als het om podcasts gaat. Spotify kondigt nu de overname aan van de bedrijven Podsights en Chartable.
Meten is weten
Podsights specialiseert zich in het meten van luistercijfers van podcasts. Dat is handig voor zowel makers als adverteerders, die graag willen weten hoe vaak hun reclame is beluisterd. Spotify gaat de meet-technologie van Podsights inzetten voor op zijn volledige platform "inclusief voor audioreclame in muziek, videoreclame en reclame-afbeeldingen".
Chartable richt zich meer op podcastmakers, onder meer met de technologie SmartLinks. Daarmee kunnen podcastmakers beter ontdekken op elke manier nieuwe luisteraars bij hun podcast zijn uitgekomen, bijvoorbeeld via sociale media, of via een direct bericht. "Deze tools zullen het voor uitgevers makkelijker maken om inzicht in hun publiek om te zetten in actie en zo hun publiek te laten groeien", schrijft Spotify.
Reeks overnames
De overnames volgen op een hele reeks aan overnames de afgelopen jaren. Spotify nam onder meer podcastmakers Gimlet, Parcast en The Ringer over. In 2010 ging podcastplatform Anchor al naar Spotify: via Anchor kunnen makers hun podcast uploaden naar Spotify en andere platforms. Verder kocht Spotify het bedrijf Podz, gespecialiseerd in automatische podcast-trailers, en audioboekenmaker Findaway.