© Hulan

Nederlandse game moet mensen met oorsuizen helpen

Het Hulan-team

Vind het vogeltje

Nederlandse game moet mensen met oorsuizen helpen

23-02-2022 15:17 Laatste update: 17:20

De Nederlandse gamestudio Hulan ontwikkelt een spel dat mensen die lijden aan tinnitus, ook wel oorsuizen genoemd, moet helpen om te gaan met hun klachten. "We denken dat we mensen er enorm mee kunnen helpen," zegt Rob Hulsen, de ceo en mede-oprichter van het bedrijf.

Het Brabantse bedrijf Hulan werkt aan allerlei 'serious games', spellen die een maatschappelijke impact moeten hebben. Een daarvan is Freequency, een spel dat mensen met tinnitus moet helpen om hun symptomen te verzachten.

Volgens Hulsen is er erg veel interesse in het project. "Je merkt wel dat er heel veel behoefte is aan een oplossing. We zijn dat nu aan het testen met een testgroep en we hebben al goede resultaten. Maar er zijn zoveel verschillende variaties van tinnitus dat het niet voor iedereen kan werken. We willen liefst natuurlijk zoveel mogelijk mensen helpen."

Vind het vogeltje

Het spel is later dit jaar te spelen met alleen een smartphone en een koptelefoon. Volgens Hulsen moet dat ervoor zorgen dat Freequency toegankelijk wordt voor zoveel mogelijk mensen. "Er bestaan al dedicated oplossingen die met virtual reality werken, maar wij willen het zo laagdrempelig mogelijk houden. Er zijn niet zo heel veel mensen die zo’n VR-bril hebben."

Er bestaan ook al smartphone-apps die mensen met tinnitus proberen helpen, maar volgens Hulsen is Freequency uniek op de markt. "Andere apps zetten heel hard in op meditatie of een tegengeluid, zodat je je focus op iets anders kan verleggen. Denk daarbij aan het geluid van een waterval of regen, dat soort dingen. Wij willen juist dat je focust op het geluid zelf. Daarbij gebruiken we gamification-technieken om mensen gemotiveerd te houden."

Geluiden uit bepaalde richtingen

Mensen die het spel spelen, moeten in de app eerst het geluid aanpassen waar zij last van hebben. Zodra dat overeenkomt met wat zij continu horen, kunnen ze beginnen. Spelers krijgen het geluid dan via hun koptelefoon vanuit een bepaalde richting te horen. Als ze met hun camera de oorsprong van het geluid kunnen vinden, in het spel een vogeltje, kunnen ze daarop tikken zodat het verdwijnt. De techniek moet ervoor zorgen dat mensen er actief mee aan de slag gaan.

"Dat zit namelijk gewoon in je hoofd. Er is niets lichamelijk aan voor de meeste mensen. Als je het gehoor van die personen zou opmeten, zou dat niet anders zijn dan dat van jou of mij." Hulsen zegt wel dat er ook een groep is die wel fysieke gehoorschade heeft. "Maar ook die mensen kan je hiermee helpen, ook al kan de app die gehoorschade niet weghalen. Je kan de hersenen dan wel trainen om dat geluid een plek te geven."

Dit jaar nog op de markt

Freequency wordt intussen al een maand geprobeerd door een eerste testgroep. Volgens Hulsen zal die testfase nog zo’n half jaar duren, waarna de app als alles goed gaat eind dit jaar op de markt kan. Daarbij wil het bedrijf de app zo toegankelijk mogelijk houden voor iedereen. 

"We hopen dat het onafhankelijk kan draaien zonder begeleiding van een therapeut. Als het ergens in een of andere behandeling moet komen, wordt het meteen al een stuk prijziger. Het liefste willen we dat het gewoon in de app store kan gedownload worden, zoals je bijvoorbeeld al ziet bij sommige fitnessapps." Ook wil Hulsen dat de app zo goedkoop mogelijk blijft.

Die toegankelijkheid is belangrijk omdat Hulsen denkt dat de app ook echt een positieve impact zal hebben. “Er zijn redenen om te denken dat we mensen er enorm mee kunnen helpen. In elk geval denken we dat mensen er goed mee kunnen leren leven. Voordat we dat kunnen doen, hebben we nog een lange weg te gaan." 

Zo werd de grootste Nederlandse game gemaakt: