Rijstrookassistent Tesla mogelijk verboden in Europa, Duitsland start onderzoek
Auto Lane Change

Rijstrookassistent Tesla mogelijk verboden in Europa, Duitsland start onderzoek

21-02-2022 15:32 Laatste update: 18:06

De rijstrookassistent van de Tesla Autopilot is mogelijk niet toegestaan onder de Europese regelgeving. De Duitse toezichthouder is daarom een onderzoek gestart.

Het gaat om een onderzoek van de Kraftfahrt-Bundesamt, schrijft de Duitse krant Bild am Sonntag. "Sommige Tesla-voertuigen hebben een elektronische baanwisselfunctie die mogelijk niet is toegestaan in Europa", zegt een woordvoerder van de Duitse evenknie van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW).

De Tesla en de ingebouwde Autopilot zijn jaren geleden door de RDW toegelaten op de Nederlandse weg, en daarmee meteen ook op de Europese weg. Dat gebeurt via de Europese typegoedkeuring. Vanwege de open Europese grenzen is goedkeuring van één autoriteit voldoende voor heel Europa.

De Duitse autoriteit gaat Tesla nu opnieuw langs de meetlat houden. Tesla zou volgens Bild ook opnieuw in gesprek zijn met de RDW in Nederland.

Automatisch van baan wisselen

Twistpunt is de Autopilot van Tesla, die sinds 2014 een automatische rijstrookassistent bevat, de Auto Lane Change. Daarmee hoeft bestuurder alleen maar richting aan te geven om van rijstrook te wisselen, de Tesla controleert of het veilig is en wisselt van rijbaan. Sinds 2019 kan de Autopilot volledig zelfstandig van rijbaan wisselen, naar een baan die beter past bij de snelheid van de cruise control.

In alle gevallen moet de bestuurder alert blijven en toezicht houden, stelt Tesla altijd bij het inschakelen van de functies. Toch is er steeds meer commentaar op de functies en titel van de 'automatische piloot' die bestuurders de indruk geeft dat zij hun aandacht kunnen laten verslappen.

Ook in de VS onder de loep

In de VS wordt Tesla al langer onderzocht door toezichthouder NHTSA. Afgelopen week startte de NHTSA een nieuw onderzoek naar de Autopilot-functie na meldingen over Tesla's die onverwacht remden.

Onlangs moest Tesla ook een omstreden functie uit de testversie van Autopilot verwijderen. Door de functie reden de auto's langzaam door bij een kruising met een stopbord als er geen ander verkeer kwam.

Ook een functie die de claxon-speakers van Tesla's andere geluiden liet maken, moest worden teruggetrokken, net als de mogelijkheid van bijrijders om tijdens ritten games te spelen op het infotainmentsysteem.

Dit zijn de elektrische auto's om naar uit te kijken