Online-reclames

EU onderzoekt omstreden deal Google en Facebook over advertenties

11 maart 2022 om 09:38
Laatste update: 11 maart 2022 om 10:03

De Europese Commissie onderzoekt of Google en Facebook-moederbedrijf Meta met een deal over de verkoop van onlineadvertenties de concurrentie illegaal hebben tegengewerkt.

Met de afspraak over hoe Google en Meta rond onlineadvertenties samenwerken zijn mogelijk adverteerders en advertentiebedrijven benadeeld, zegt eurocommissaris Magrethe Vestager van Mededingingszaken.

Met de deal zou zijn geprobeerd andere aanbieders van advertentie-technologie, die concurreren met het Open Bidding-programma van Google, uit te sluiten. Dat zou de concurrentie op de markt voor onlineadvertenties hebben beperkt, waar uitgevers en uiteindelijk consumenten de dupe van zouden zijn. "Veel uitgevers vertrouwen op onlineadvertenties om content voor consumenten te financieren", aldus Vestager.

Het antitrustonderzoek richt zich op de zogeheten "Jedi Blue"-overeenkomst tussen Google en Meta. Die was er volgens Vestager mogelijk op gericht om een concurrent van Google's Open Bidding te 'verzwakken en uit te sluiten van de markt'. "Als dit door ons onderzoek wordt bevestigd, zou dit de concurrentie op de toch al geconcentreerde ad tech-markt beperken en vervalsen, ten koste van concurrerende technologieën, uitgevers en uiteindelijk consumenten."

Header bidding

Google en Facebook maakten afspraken om het zogeheten 'header bidding' te saboteren. Daarmee krijgen adverteerders ruimte zonder mee te doen aan Googles reclameveiling. Facebook zou door de deal zelf niet meer aan header bidding doen. In ruil daarvoor zou Google Facebook een vast percentage geven van de advertentieruimte die via de veilingen wordt vergeven.

Google zei eerder dat er niets illegaals was afgesproken met Facebook en dat het met verschillende partners vergelijkbare afspraken heeft gemaakt. Facebook noemde zulke afspraken in de sector normaal. De Britse toezichthouder CMA is onlangs ook een onderzoek gestart naar de overeenkomst tussen Google en Meta.

Google kreeg al meerdere megaboetes

Google heeft de afgelopen jaren van de Europese Commissie al meerdere grote boetes gekregen, onder andere vanwege praktijken rond advertenties. Zo kreeg Google in 2019 een boete van 1,49 miljard euro omdat het de eigen advertentieverkoopdienst AdSense voortrok ten opzichte van andere advertentieverkopers.

Ook kreeg Google eerder een boete van 2,4 miljard euro omdat het zijn eigen dienst Google Shopping voortrekt in de zoekresultaten ten nadele van concurrenten.

Kijk ook: zijn techreuzen te machtig?