TV-pakket vaker opgezegd: 12 procent heeft geen tv-abonnement meer
Cordcutters

TV-pakket vaker opgezegd: 12 procent heeft geen tv-abonnement meer

18-03-2022 12:48 Laatste update: 13:02

Mede door de opmars van streamingdiensten is het aantal tv-abonnementen in Nederland verder gedaald. Twaalf procent van de Nederlandse huishoudens heeft geen tv-abonnement.

Drie jaar geleden was dat nog 6 procent, meldt Telecompaper. Onder de 35 jaar heeft een op de vijf huishoudens geen tv-abonnement. Onder de 25 jaar loopt dat aandeel op naar bijna een kwart. "Deze groep bestaat uit zowel cordcutters, die hun tv-abonnement hebben opgezegd, als cordnevers, die nooit een tv-abonnement hebben gehad", aldus Telecompaper. 

In Nederlandse huishoudens mét een tv-abonnement wordt per dag gemiddeld 5 uur tv en video gekeken, terwijl dat in huishoudens zonder regulier tv-zenderpakket gemiddeld 3,8 uur per dag is.

Groei Netflix vlakt af

Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland met een marktaandeel van 43 procent, maar de groei van de dienst is afgevlakt. Na het eerste kwartaal van 2021 is het marktaandeel van Netflix nauwelijks meer toegenomen. Het bedrijf heeft last van steeds meer concurrentie van andere streamingdiensten, zoals Disney+, Videoland en Amazon Prime Video. Die drie diensten zijn vorig jaar wel gegroeid.

Eerder deze maand gingen ook de videodiensten Viaplay en HBO Max in Nederland van start.

Abonnementen stapelen

Steeds meer Nederlanders combineren abonnementen op meerdere streamingdiensten. In het vierde kwartaal had 27 procent van alle Nederlandse huishoudens toegang minstens twee betaalde videodiensten.

Vaak wordt Netflix gecombineerd met Disney+, Videoland of Amazon Prime. NLZiet en Amazon Prime Video hebben een hoger marktaandeel in huishoudens zonder tv-abonnement.

Kwart heeft 4K-tv

Het aantal huishoudens dat een 4K-televisie heeft steeg vorig jaar met 5 procentpunten naar 24 procent. Huishoudens met een hoog inkomen, meer gezinsleden of mensen onder de 55 jaar hebben relatief vaker 4K-tv's in huis.

Luister ook de Bright Podcast: