© Streetdrone

Op afstand besturen van auto's getest op openbare weg in Londen
Auto op afstandbediening

Op afstand besturen van auto's getest op openbare weg in Londen

29-03-2022 10:19 Laatste update: 10:19

Een Brits project test het besturen van auto's op afstand op de openbare weg in Londen en Oxford. De technologie kan worden ingezet als zelfrijdende auto's in de problemen komen.

Streetdrone, een bedrijf dat zich voornamelijk focust op de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, heeft met hulp van de Britse overheid een Nissan-busje aangepast zodat het kan wisselen tussen een menselijke chauffeur, een zelfrijdende modus en bediening op afstand. Met de technologie wil het bedrijf ervoor zorgen dat er altijd een menselijke bestuurder op afstand stand-by staat, voor situaties die nog niet door kunstmatige intelligentie (AI) kunnen worden opgelost.

Mike Potts, de ceo van Streetdrone, vertelde aan New Atlas dat de eerste proeven in Londen en Oxford succesvol zijn verlopen. "Waar taken te complex zijn voor autonome technologieën, komt tele-operatie in beeld." 

De auto’s van Streetdrone worden bestuurd vanuit een werkstation dat uitgerust is met drie schermen, een stuur en pedalen. Daarmee kunnen operatoren op afstand de controle over de auto overnemen. Volgens het bedrijf zal dat als laatste toevlucht nodig zijn bij zelfrijdende wagens, omdat die uiteindelijk niet meer zullen worden uitgerust met een stuur. In de VS worden zulke auto's zonder stuur al getest.

Bekijk de technologie in actie:

Zelfrijdende technologie blijkt moeilijker te ontwikkelen dan aanvankelijk werd voorspeld. Verschillende autofabrikanten, zoals Tesla en Volkswagen, willen de technologie in de komende jaren op de markt krijgen. Ook techbedrijven als Google, Microsoft en Apple werken aan zelfrijdende wagens. 

Om te meten hoe autonoom een auto kan rijden, wordt een schaal van vijf niveaus gebruikt. Bij het eerste niveau wordt één taak overgedragen aan de boordcomputer, zoals bijvoorbeeld accelereren en vertragen. Bij de tweede stap worden meerdere taken tegelijk uitgevoerd en kan de chauffeur de handen van het stuur halen. 

Bij stap drie hoeven bestuurders niet meer altijd op de weg letten. Ze moeten wel altijd de controle over kunnen nemen wanneer dat nodig is. Niveau vier moet alle taken volledig overnemen, maar de chauffeur kan nog altijd de controle overnemen in specifieke situaties. Ten slotte is een stuur bij wagens met niveau vijf zelfs niet meer nodig. De meeste testen gebeuren vandaag de dag tussen niveau drie en vier.

Bekijk ook: