© Viaplay

'Viaplay bereikte online al bijna 2 miljoen mensen'

Viaplay heeft ook talkshows over de Formule 1

Streamingdiensten

'Viaplay bereikte online al bijna 2 miljoen mensen'

29-03-2022 11:39 Laatste update: 11:41

De streamingdienst Viaplay heeft in de eerste drie weken na de lancering in ons land al 1,9 miljoen personen bereikt via zijn site en app.

De streamingdienst van het Zweedse Nordic Entertainment Group (NENT) ging op 1 maart in Nederland van start. Op Viaplay zijn onder meer de Formule 1, de Duitse Bundesliga en PDC-darts te zien. Onderzoeksbureau GfK meldt dat Viaplay in de eerste drie weken 1.868.000 personen in de leeftijd 13 jaar en ouder wist te bereiken in Nederland.

Hoeveel mensen daarvan abonnee zijn geworden, is niet bekend. Daar wil NENT geen cijfers over delen. "In totaal willen we er 1,6 miljoen abonnees bij krijgen dit jaar en daarbij spelen Nederland en Polen de grootste rol," zei ceo Anders Jensen onlangs tegen Bright.

Viaplay bereikte via internet volgens GfK relatief veel mannen en veel mensen in de groep 35 tot 49 jaar oud. Tijdens het eerste raceweekend van het seizoen wist de streamingdienst meer dan 1 miljoen personen online te bereiken. Concurrent F1 TV Pro, dat in Nederland ook de Formule 1 aanbiedt, bereikte in de eerste drie weken van maart 650.000 personen.

Grand Prix Radio

Ook het audio-commentaar van de Formule 1 door Olav Mol en Jack Plooij, die niet meegingen naar Viaplay, bleek in het eerste raceweekend erg populair. Het duo was te beluisteren via Grand Prix Radio, dat in maart volgens GfK 600.000 personen bereikte. Tijdens de eerste race van het nieuwe F1-seizoen, de Grand Prix van Bahrein op 20 maart, luisterde 18 procent van de Formule 1-kijkers op enig moment naar Grand Prix Radio.

Vooral de kijkers van F1 TV Pro gaven de voorkeur aan Olav Mol, stelt GfK. Die dienst, onderdeel van Formula One Management, heeft nog geen Nederlandstalig commentaar.

De servers van Grand Prix Radio konden de grote belangstelling niet aan in het eerste weekend, maar afgelopen weekend ging dat wel goed.  

Ook op tv

De Stichting KijkOnderzoek (SKO) schatte dat naar de Grand Prix van Bahrein zo'n 1,8 miljoen mensen hebben gekeken, wat zo'n 700.000 minder was dan bij de openingsrace van vorig jaar.

De Formule 1-uitzendingen van Viaplay zijn voor abonnees ook op speciale tv-kanalen te zien bij de grote providers. GfK neemt deze groep niet mee in zijn online-bereiksonderzoek.