Amerikaanse comedian verzamelt data van politici: 'Stop me dan'
Het is te gemakkelijk om privédata van gebruikers online te kopen. Met die boodschap presenteerde de Amerikaanse comedian John Oliver afgelopen weekend een map met online privédata die hij verzamelde over zittende Amerikaanse politici.
Oliver gebruikt zijn wekelijkse talkshow Last Week Tonight wel vaker om aandacht te vragen voor belangrijke onderwerpen via grote stunts, zoals het schrappen van medische schuld. Ditmaal belichtte hij datahandelaren, die grote verzamelingen informatie over internetgebruikers bundelen en doorverkopen.
Deze handelaren worden al jaren door zowel de EU als de Verenigde Staten onderzocht. In Europa moeten zij zich schikken naar de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die eist dat bedrijven transparant zijn over de manieren waarop ze data verwerken.
Ook moeten ze onder de AVG een geldige reden op te voeren waarom ze dat mogen doen. Toestemming van de persoon waarvan ze data verzamelen is één zo'n reden.
'Verhandelde data is nooit echt anoniem'
Hij wees er tijdens de uitzending op dat het bijzonder gemakkelijk is om dit soort verzamelingen te deanonimiseren: er zijn maar vijftien feiten over iemand nodig om te achterhalen wie ze precies zijn. Bovendien kan data gemakkelijk in de verkeerde handen terechtkomen, omdat dit soort gebundelde informatie vaak van handelaar op handelaar overgaat.
Sommige handelaren schikken de data op zeer specifieke onderwerpen, zoals zwangere vrouwen of mensen met kanker. Deze informatie is in de Verenigde Staten gemakkelijk te kopen.
Oliver besloot zijn relaas met een verhaal over de Video Privacy Protection Act. Deze Amerikaanse wet maakte het illegaal om zomaar informatie over welke films of games iemand huurt aan een derde te verstrekken. Deze wet werd pas aangenomen nadat dergelijke informatie over een kandidaat voor het hoogste gerechtshof van de Verenigde Staten op straat was komen te liggen.
"Het lijkt erop dat onze afgevaardigden pas actie ondernemen als hun eigen privacy onder vuur ligt", zei Oliver. "En ik denk dat ze niet weten hoe gemakkelijk het is voor iemand, en ik bedoel echt zomaar iemand, om hun persoonlijke informatie te pakken te krijgen."
Erotische advertenties over senator
Hij onthulde dat zijn team informatie had opgevraagd over 'mannen boven de 45 die zich in en om het Capitool (de zetel van de Amerikaanse Senaat en het Huis van Afgevaardigden, red.) bevinden, en sites hebben bezocht of zoekopdrachten hebben gedaan naar onderwerpen zoals scheidingen, massages, haarverlies en mid-life crisis'. Vervolgens regelde Oliver dat mannen uit deze groep drie advertenties te zien kregen, waaronder reclame voor erotische verhalen over de Texaanse senator Ted Cruz.
Er werd flink op de advertenties geklikt, onder meer door minstens drie mannen die zich op dat moment mogelijk binnen het Capitool zelf bevonden. Alle verzamelde informatie zou Oliver naar eigen zeggen vervolgens in een bruine envelope hebben gestopt, die hij in de aflevering liet zien.
Hij riep Amerikaanse politici "die zich wellicht zorgen maken of ik hun data heb" op om met wetgeving te komen die "ervoor zorgt dat ik hier niks mee kan doen".