Onderzoek: abonnement online opzeggen nog te moeilijk
'Bedrijven zetten trucs in'

Onderzoek: abonnement online opzeggen nog te moeilijk

26-04-2022 07:29 Laatste update: 07:30

Ruim een kwart van de bedrijven die online diensten aanbieden maakt het consumenten nog te moeilijk om het abonnement online op te zeggen. Daarmee overtreden de bedrijven de wet, zegt de Consumentenbond na een onderzoek.

Met name bij bedrijven in de energie, telefonie en internet en ook bij goede doelen is het voor consumenten "bewust lastig of zelfs onmogelijk" om hun abonnement op te zeggen, zegt de Consumentenbond.

In het onderzoek werden 123 bedrijven over de loep genomen. Bij 26 procent bleek opzeggen te lastig. De wet stelt dat abonnementen die online zijn afgesloten op dezelfde manier opgezegd moeten kunnen worden. Voor verzekeringen en schadeverzekeraars gelden deze regels niet.

Trucs

De Consumentenbond vindt dat bedrijven "allerlei trucs" gebruiken om onder hun verplichtingen uit te komen. "Zo doen ze alsof opzeggen een ingewikkeld proces is, dreigen ze met een langere verwerkingstijd bij online opzeggen of beweren ze dat bellen de snelste of beste manier is", aldus de bond. Ook zijn de opzegopties vaak niet duidelijk op de website te vinden.

Ziggo en Eneco deden geen verbeteringen

De Consumentenbond sprak 32 organisaties aan. Daarvan voerden er zestien verbeteringen door. Onder andere Ziggo en Eneco weigerden iets te verbeteren.

De bond deed in 2020 soortgelijk onderzoek. Daarna tikte toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aantal kranten, tijdschriften en loterijen op de vingers. Volgens de bond hebben deze partijen verbeteringen doorgevoerd.

Luister ook de Bright Podcast: