
Duurtest Ford Mustang Mach E GT: de rij-ervaring
Bright-autotester Rutger rijdt vier weken met de elektrische Ford Mustang Mach E GT. De sportiefste versie van Fords elektrische SUV verkleed als muscle car. In deel 2: hoe rijdt dat eigenlijk?
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.
De Mustang Mach E in zijn achterwielaangedreven variant reden we op dezelfde dag als de Skoda Enyaq. Vergeleken met de Tsjechische familiewagen is de Ford een lichtvoetige en speelse auto. Vergeleken met eigenlijk alle elektrische auto’s is hij dat. De Porsche Taycan (en Audi e-Tron GT) is de enige wagen met een batterij in de bodem die duidelijk sportiever is om te rijden. Een flinke prestatie voor een auto in dit zwaarbevochten segment.
De belofte is dat de GT een nog sportievere variant van die ervaring is. Bij Ford werden we echter meteen al gewaarschuwd dat GT staat voor Grand Tourer en dat deze auto een stoplichtsprintjeskanon is, een lange afstandhouder, maar geen messcherp wapen om zo rap mogelijk een scherpe bocht om te knallen. Dat voelt gek, omdat (voor een elektrische auto) de Mach E met achterwielaandrijving dat wel is.
De GT levert 487 pk aan de voor- en achterwielen en heeft 860 Nm aan koppel. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat dan ook in 3,7 seconden. En dat voelt lekker. Echt heel lekker. Bij elk stoplicht hoop ik dat ie op rood springt vlak voordat ik aan kom, zodat ik vanaf de eerste rij een autootje kleiner kan zien worden in de achteruitkijkspiegel. Kinderachtig, maar niet minder leuk.
Als er een bocht komt, wil de GT best meewerken, maar kan hij zijn gewicht moeilijk verhullen. Hij blijft lichtvoetiger rijden dan concurrenten, maar het is geen Mazda MX-5.
Adaptieve ophanging
Een upgrade die de GT heeft gehad ten opzichte van zijn goedkopere broers is de MagneRide-ophanging: een automatische adaptieve ophanging met een geavanceerd dempersysteem. Op de snelweg is dat een prima systeem, al merk ik met mijn rijgedrag weinig verschil ten opzichte van de standaard dempers. Maar als het wegdek minder wordt, kom je er snel achter of je vullingen goed vastzitten of niet. Op de klinkerweg richting mijn huis word ik heen en weer geschud op een weinig subtiele manier. Ik vraag me af of je niet beter af bent met de andere Mach E.
Behalve die dempers en de extra pk’s die de GT heeft gekregen zijn er echter nog wel twee redenen om voor deze auto te gaan. Er zitten een setje prachtige sportstoelen in én de neus van deze auto is fraaier. Met een gesloten grille in contrasterende kleur ten opzichte van de gele lak en dat maakt de GT een stuk mooier om te zien dan de reguliere Mach E.
Volgende week meer over deze Mustang Mach E GT.
Rutger Middendorp test auto's in de Bright Duurtest. Volg ook ons YouTubekanaal.