Personeel klaagt Twitter aan om plots ontslag, adverteerders haken af
Twitter-personeel klaagt het bedrijf aan vanwege het plots aangekondigde massaontslag. In de VS moet zo'n massaontslag 60 dagen van te voren worden aangekondigd. Ondertussen haken steeds meer grote adverteerders af bij Twitter vanwege alle ophef.
Vannacht kregen duizenden Twitter-medewerkers het bericht dat er massaontslagen gaan vallen bij het bedrijf – ongeveer de helft van de 7500 medewekers zou weg moeten. Veel mensen kunnen nu al niet meer inloggen op de interne systemen van het bedrijf, dat een week geleden door Elon Musk werd overgenomen. Zo'n massaontslag moet volgens de Amerikaanse Federale wet echter 60 dagen van tevoren worden aangekondigd. Dat is hier niet gebeurd, en dus zijn medewerkers al naar de rechter gestapt, meldt Bloomberg.
In de aanklacht vraagt het personeel de rechter om Twitter te bevelen zich aan de wet te houden. Ook wil men met de aanklacht voorkomen dat Twitter zijn personeel documenten laat tekenen waarmee zij hun recht op deelname in dit soort rechtszaken opgeven.
"We hebben de aanklacht vannacht ingediend om te verzekeren dat personeel op de hoogte is dat zij hun rechten niet moeten wegtekenen en dat er een route is om hun rechten na te streven", zegt Shannon Liss-Riordan, de jurist die de klacht heeft ingediend.
Ook Europese werknemers ontslagen
In Europa is het ook niet toegestaan om personeel zomaar te ontslaan. Maar ook Nederlandse Twitter-medewerkers konden vanochtend ineens niet meer inloggen op hun werk-accounts. Het Nederlandse nieuwsbriefplatform Revue lijkt ook op de schopstoel te zitten. Het bedrijf werd begin vorig jaar door Twitter overgenomen, nu schrijft oprichter Martijn de Kuijper dat hij de enige van zijn grote team is die niet is ontslagen.
Journalist Casey Newton meldt dat Twitter het nieuwsbriefplatform inderdaad schrapt. En het deze zomer gestarte experiment met langere 'Notes'-berichten wordt ook gepauzeerd, net als een geplande crypto-portemonnee voor Twitter. Het bedrijf zou in plaats daarvan gaan inzetten op het opnieuw starten van Vine, de video-app die Twitter tussen 2013 en 2017 had.
Adverteerders pauzeren samenwerking
Het gerommel bij Twitter zorgt voor terugtrekkende adverteerders. Twitter is voor 90 procent van zijn inkomsten afhankelijk van reclame. Eerder deze week pauzeerde automaker GM volgens CNN zijn Twitter-reclame al, en kregen bedrijven als Coca Cola, Johnson & Johnson, Spotify, Unilever en meer het advies hetzelfde te doen van advertentiereus Interpublic Group.
De lijst met afhakende adverteerders is inmiddels gegroeid, meldt The Wall Street Journal. Voedselgiganten General Mills en Mondelez zijn afgehaakt, net als farmaceut Pfizer en automerk Audi. Zij zouden hun advertenties allemaal gepauzeerd hebben, mede omdat zij bang zijn dat het gebrek aan moderatie onder Musk zal zorgen voor meer onaanvaardbare berichten. Daar willen veel adverteerders hun reclame niet tussen zetten.
'Geen controle meer bij vinkjes'
Musk zou geld willen gaan verdienen met Twitter door gebruikers te laten betalen voor hun blauwe verified-vinkje. Dat vinkje was tot nu toe gratis, om te laten zien dat een account echt is: er gaat een identiteitscontrole van Twitter aan vooraf. Maar als de vinkjes straks verkocht worden, zou die identiteitscontrole vervallen, meldt The New York Times op basis van interne stukken. Iedereen die 8 euro per maand betaalt, zou zich straks voor kunnen doen als geverifieerd account.
Dat nieuwe verificatie-systeem moet overigens volgende week al klaar zijn. Zo niet, dan dreigt meer ontslag. Twitter-personeel deelt foto's waarin zij in slaapzak op de grond van het kantoor slapen, om het werk op tijd af te krijgen.
Luister ook de Bright Podcast:
<iframe allow="autoplay *; encrypted-media *; fullscreen *; clipboard-write" frameBorder="0" height="175" style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;background:transparent" sandbox="allow-forms allow-popups allow-same-origin allow-scripts allow-storage-access-by-user-activation allow-top-navigation-by-user-activation"></iframe>