Google-resultaten mogelijk op de schop: 'Visueler en persoonlijker'
Google-plan uitgelekt

Google-resultaten mogelijk op de schop: 'Visueler en persoonlijker'

08-05-2023 09:44 Laatste update: 15-05-2023 11:15

Google zou in zijn zoekmachine meer korte video's en berichten van sociale media willen laten zien. Dat is onderdeel van een uitgelekt plan om de zoekmachine 'visueler en persoonlijker' te maken.

Dat meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen binnen Google en interne documenten van de techreus.

Een van de plannen is om videomakers en influencers meer aandacht te geven in de zoekmachine. Google laat bij sommige onderwerpen al een tijdje een blok met 'discussies en fora' zien, maar dat zou verder worden uitgebreid. Het gaat bijvoorbeeld om resultaten over de beste horecazaken in de buurt en andere zoekvragen waarbij er geen 'juist antwoord' is.

Ook zouden Google-gebruikers vaker korte video’s over hun zoekvraag te zien krijgen, waar ze dan doorheen kunnen swipen. De zoekresultaten moeten zo minder een lange lijst met blauwe links naar websites worden, schrijft The Wall Street Journal. "Google wil zijn zoekmachine visueler, persoonlijker, menselijker en snackbaar maken."

De nieuwe aanpak zou Google ook aantrekkelijker voor jonge gebruikers kunnen maken. Jongeren zoeken volgens sommige onderzoeken in plaats van Google steeds vaker op Instagram en TikTok.

AI-functies

Onlangs lekte al uit dat Google met een nieuw project genaamd Magi werkt aan meerdere nieuwe zoekfuncties die werken met kunstmatige intelligentie (AI). Concurrent Microsoft voegde eerder dit jaar een AI-chatbot toe aan zijn zoekmachine Bing. Google kwam daarna met een testversie van zijn AI-chatbot Bard.

Google kondigt de vernieuwingen in de zoekmachine mogelijk woensdagavond aan tijdens een grote presentatie op het jaarlijkse ontwikkelaarscongres Google I/O

Luister ook:

Meer over AI: