'Apple-bril Vision Pro is keerpunt voor de hele VR-markt'

'Apple-bril Vision Pro is keerpunt voor de hele VR-markt'

06-06-2023 16:55 Laatste update: 20:07

Fabrikant HTC, maker van VR-headsets, ziet de komst van de concurrerende Apple-bril Vision Pro als iets positiefs. De ceo van het Taiwanese bedrijf noemt het een 'keerpunt voor de hele VR-sector'.

HTC verkoopt sinds 2016 de Vive VR-brillen, waaronder de nieuwe Vive XR Elite, die zowel virtual reality als augmented reality biedt en een losse draagbare accu heeft. De HTC-headset heeft daarmee deels dezelfde functionaliteiten als de nieuwe Vision Pro, die Apple maandagavond aankondigde

HTC-ceo Cher Wang ziet de stap van Apple als een bevestiging voor de hele sector. "De toetreding van Apple tot de markt is een keerpunt voor de industrie en een grote bevestiging van alles waar we aan hebben gewerkt", zegt ze tegen CNBC. "Dit zal nog meer vertrouwen brengen in de wereldwijde VR-markt." 

Met de Vision Pro, die in de VS 3499 dollar kost, kunnen gebruikers apps in de ruimte om hen heen zien. Ze gebruiken hun ogen, handen en stem voor de bediening. De Apple-bril werkt met het nieuwe visionOS-systeem. Wang wijst erop dat Apple een gesloten app-ecosysteem heeft. "Als ontwikkelaars opgesloten zitten in één ecosysteem, is het voor hen moeilijk om hun bereik te maximaliseren."

Headsets met 5G aan boord

De HTC-topvrouw verwacht dat de volgende grote stap voor dit soort mixed reality-headsets wordt gezet zodra ze "volledig zijn geïntegreerd met 5G-technologie". De brillen zouden dan overal efficiënt content kunnen streamen. "HTC ondersteunt deze technologie en we lopen hierin voorop", aldus Wang.

Het Taiwanese bedrijf werd bekend als smartphonefabrikant, maar verkocht het grootste deel van de telefoontak in 2018 aan Google.

Meta en de metaverse

HTC is een kleine speler op de wereldwijde VR-markt, met zo'n 7 procent marktaandeel. Marktleider is Facebook-moederbedrijf Meta met zijn Quest-brillen. Meta kondigde vorige week de Quest 3 van 500 dollar aan, die eind dit jaar op de markt komt.

Anders dan Apple zet Meta in op gedeelde virtuele werelden, waarin mensen samenkomen: de metaverse. De eerste versie daarvan is Meta's VR-wereld Horizon Worlds. Een groot succes zijn de metaverse-activiteiten van het socialmedia-bedrijf nog niet, ondanks miljarden aan investeringen.

Veel consumenten zien virtual reality tot nu toe niet zitten. De verkoop van VR-brillen daalde in de VS vorig jaar met 2 procent op jaarbasis. 

'Over 5 jaar vervanger voor smartphone'

De komst van de Apple Vision Pro zou daar verandering in kunnen brengen, doordat er meer toepassingen voor consumenten komen, ook op het gebied van entertainment. 

Mixed reality-brillen worden binnen bedrijven al langer ingezet, bijvoorbeeld voor trainingen en samenwerken op afstand. Aanbieders van zakelijke VR-toepassingen zien de Apple-bril ook als een mijlpaal. "We hopen dat dit de ommekeer is voor consumenten, zodat mixed reality ook deel gaat uitmaken van hun dagelijkse leven, met veelbelovende toepassingen voor entertainment, productiviteit en communicatie," zegt topman Urho Konttori van VR-bedrijf Varjo

Uiteindelijk zouden dit soort slimme brillen de smartphone kunnen vervangen, maar zover is het nog lang niet. "Dat zal nog minstens 5 jaar duren", denkt Apple-volger Mark Gurman van Bloomberg. "De Vision Pro maakt nog geen verbinding met mobiele netwerken en hij kan niet eens zelfstandig bellen. Ook is het apparaat nog veel te groot om buitenshuis te dragen en heb je een externe batterij nodig. In de komende jaren moet Apple veel zaken verbeteren om uiteindelijk uit te komen bij een alleskunner." 

Kijk ook onze video over de Apple Vision Pro.

Volg onze updates over Apple-event WWDC.