Nooit meer twee uur wachten voor de Droomvlucht: Efteling komt met virtuele wachtrij

©Efteling

Efteling opent virtuele wachtrij voor Droomvlucht, in 2030 overal max 20 minuten
1 juli om 12:10
Laatste update: 1 juli om 13:08

De virtuele wachtrij bestaat al langer, maar de Efteling durft het nu aan om wachten via een app toe te passen op één van haar populairste attracties, de Droomvlucht.

Virtueel wachten is in veel pretparken in opkomst. Want waarom met z'n allen fysiek in een rij gaan staan, als je ook digitaal kan aansluiten? In een app zie je dan hoe laat je bij de attractie moet zijn of hoe lang je nog moet wachten tot je 'vooraan' staat: kun je tussendoor gewoon rondwandelen of wat te eten halen.

De Efteling testte dat virtueel wachten al bij enkele kleinere attracties: de monorail bij het Volk van Laaf, De Oude Tufferbaan en Carnaval Festival. Ook waren er tests bij wat grotere attracties zoals de Python en Symbolica, waar men niet altijd even positief was: gasten snapten het concept niet altijd, kwamen in de verkeerde rij terecht en moesten zo alsnog lang wachten.

Toch is de techniek nu blijkbaar klaar voor één van de populairste attracties van het park, de Droomvlucht. Voor veel Nederlanders waarschijnlijk dé wachtrij waar ze aan denken als het over lange wachtrijen gaat, want je staat daar al snel anderhalf uur te wachten.

Ouderwets wachten kan ook nog

Bij de Droomvlucht krijgen bezoekers vanaf nu de keuze uit ouderwets fysiek wachten, en virtueel wachten. Dat virtueel wachten gaat via de app van de Efteling, en de wachttijd hang natuurlijk af van de werkelijke drukte in het park. Gebruikers krijgen bij het virtueel wachten een tijdslot aangewezen en moeten zich op die tijd met een QR-code melden bij een nieuwe, tweede wachtrij bij de entree van Droomvlucht. Ben je te laat, moet je weer achteraan sluiten – fysiek of virtueel.

Veel andere pretparken werken al langer met virtueel wachten. Zo laat Walibi zijn bezoekers bij veel van zijn grootste attracties zelfs verplicht virtueel wachten. De overtreffende trap van virtueel wachten is via een app betalen om de wachtrij over te slaan. Dat kan onder meer in de parken van Disney, maar de Efteling heeft daar nog niet mee geëxperimenteerd.

Efteling wil je in 2030 maximaal 20 minuten laten wachten

De Efteling heeft grootse plannen met virtueel wachten. De methode moet ervoor zorgen dat er in 2030 nog maar rijen van maximaal 20 minuten bij attracties staan. Dat streven schreef het park onlangs in haar jaarverslag. Het valt dus te verwachten dat virtueel wachten straks voor elke attractie beschikbaar is, zodat de urenlange wachtrij tot het verleden gaat behoren. Dat mag ook wel, want wachten is volgens de Efteling "de grootste bron van ontevredenheid voor onze gasten".

Ook op het gebied van horeca wil het pretpark wachten op die manier beperken. Ook dat kan al langer via de Efteling-app: bij verschillende horeca-punten in het park kunnen gasten eten mobiel bestellen, zodat het klaarstaat op het moment dat zij daar aankomen.

Meer tech in attractieparken en mis niets met onze Bright-app.