Prijzen Kia EV3 bekend: nek aan nek met Niro EV, welke is aantrekkelijker?

Prijzen Kia EV3 bekend: maakt 'ie de Niro overbodig?

18 juli om 10:51

De nieuwe Kia EV3 werd al even geleden gepresenteerd. Behalve het uiterlijk en de maten zijn nu ook de prijzen bekend. Maakt Kia de eigen Niro hiermee overbodig?

De Kia e-Niro was één van de eerste elektrische middenklassers met een grote 64 kWh-accu en dus de mogelijkheid om lange reizen te maken. De Kia was ook te koop als hybride- of plug-in hybride-auto en daarom leken nieuwe concurrenten als de Volkswagen ID.3 een flinke bedreiging. Maar de Kia Niro kachelde vrolijk voort in de verkoopcijfers, waar andere merken moeite hadden om significant marktaandeel te krijgen. Maar nu heeft Kia zelf een concurrent op de markt gebracht. Is dat de nekslag voor de populaire elektrische Niro?

Prijzen

De goedkoopste EV3 kost 37.000 euro, de goedkoopste Niro EV 39.000 euro. Dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking, want de Niro EV is wat kariger uitgerust in de goedkoopste versie, maar heeft ook een iets grotere accu. De auto’s naast elkaar leggen wordt ons moeilijk gemaakt, want de ‘Air’ versie van de Niro heeft bijvoorbeeld een elektrische verstelbare bestuurdersstoel en dodehoekassistentie, de ‘Air’ versie van de EV3 heeft die luxe stoel pas in de 4000 euro duurdere ‘Plus Advanced versie’ van 42.000 euro en de dodehoekassistentie in de ‘Plus’ variant die begint bij 38.695 euro.

Andersom is Adaptieve cruise control met navigatieondersteuning al standaard in de goedkoopste EV3 en moet je naar de ‘Light Advanced’-variant van de Niro om hetzelfde te krijgen. Kia lijkt het ons opzettelijk moeilijk te maken om de auto’s precies met elkaar te vergelijken.

Rijbereik en snelladen

Vermoedelijk komt de Niro zo’n 60 kilometer verder op een volle accu dan de goedkoopste EV3, die 325 kilometer reëel bereik lijkt te hebben. Maar de laatste kan zo’n 15 procent sneller laden. Bovendien is de EV3 ook te koop met een accu van 78 kWh, wat hem een reëel bereik geeft van 455 kilometer, waar de Niro EV volgens EV Database 385 kilometer komt op een lading.

Ruimte

Omdat de EV3 een auto is op een platform alleen voor elektrische wagens zou de verhouding tussen de buitenmaten en binnenmaten beter moeten zijn. Hij is 12 centimeter korter, maar heeft slechts 15 liter minder bagageruimte. De wielbasis is slechts 4 centimeter korter. Wat dat precies voor de achterpassagiers betekent kunnen we nog niet zeggen, maar vermoedelijk is de Niro marginaal ruimer achterin.

Conclusie

De EV3 biedt voor iets minder geld dan de Niro net iets minder praktische ruimte en rijbereik. De laadsnelheid is iets hoger en het uiterlijk futuristischer. Voorlopig zullen de twee auto’s naast elkaar bestaan, maar het is moeilijk voor te stellen dat Kia nog een derde generatie van zijn elektrische Niro zal gaan bouwen.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.