Waarom je zondag de Formule E en niet Formule 1 had moeten kijken

©Formula E

Formule E met elektrische auto's is inmiddels spannender dan Formule 1
22 juli om 14:56
Laatste update: 22 juli om 14:57

De Formule 1 en Formule E stonden afgelopen zondag beide op de kalender. Terwijl in Hongarije de auto’s rondje na rondje in vrijwel dezelfde volgorde bleven rijden, stond Londen op de kop door de intense Formule E-finale.

Afgelopen zondag was de apotheose van het Formule E-seizoen. Mitch Evans, Pascal Wehrlein en Nick Cassidy konden alle drie nog kampioen worden nadat Wehrlein zaterdag de eerste race van de doubleheader gepakt had. In hun derde generatie elektrische racewagens scheurden ze over het circuit in Londen dat deels binnen en deels buiten ligt. Het krappe circuit zorgt voor heel wat geduw en gebeuk door de deelnemers en dus ook voor een onvoorspelbare uitslag.

Na zestien rondes racen wist Pascal Wehrlein in de Porsche na zes jaar in de Formule E eindelijk de titel te pakken met zes punten voorsprong op Mitch Evans. De twee Nieuw-Zeelanders van Jaguar (Evans en Cassidy) grepen net naast de hoofdprijs, maar wonnen voor hun werkgever wel de teamprijs. Jean-Éric Vergne is de enige coureur die twee keer kampioen werd. Naast hem won elk jaar een ander.

Steeds boeiender, altijd dynamisch

In het begin van de Formule E in 2014 was er nog een awkward overstap tussen twee auto’s halverwege de race. Maar deze derde generatie race-EV’s is erg indrukwekkend. 0 naar 100 gaat in 2 seconden en ze rijden moeiteloos de race uit. Dat lijkt op het scherm niet zo omdat ze met een virtuele accu rekening moeten houden. Als die op 0 procent staat, mogen ze niet verder. Maar insiders vertelden ons dat er dan nog zeker 20 kWh aan acculading over is. Volgend jaar wordt er met de Gen3 Evo gereden, die in 1,82 seconde van 0 naar 100 gaat en 5 tot 10 procent meer grip zou moeten hebben. Vanwege nieuwe banden van sponsor Hankook, maar ook omdat de motor die voorin zit nu niet alleen gebruikt gaat worden om op te laden bij het remmen, maar ook om vierwielaandrijving te geven tijdens accelereren.

Reden genoeg dus om volgend jaar Formule E te gaan kijken. Obstakel daarbij is de beperkte mogelijkheid om het live te volgen. In Nederland kan dat alleen via een extra sportpakket voor de televisie met Eurosport 2 of Ziggo Sport Go.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.