Wegenbelasting voor elektrische auto's veel sneller duurder door domme rekenfout overheid

©Unsplash

Wegenbelasting voor elektrische auto's veel sneller duurder door domme rekenfout
30 september om 11:48
Laatste update: 30 september om 15:09

De korting op wegenbelasting voor elektrische auto's zou zou al afgebouwd worden, maar dat wordt nu versneld en verzwaard. Al vanaf 2026 moet over elektrische auto's ineens 75 procent wegenbelasting betaald worden.

Elektrische auto's betalen tot nu toe geen wegenbelasting, een maatregel om de overstap van brandstof naar elektrisch aan te jagen. Daar moest ooit een eind aan komen, want hoe meer elektrische auto's, hoe minder wegenbelasting er binnenkomt. Per 2026 zou de korting vervallen, maar om de klap te verzachten en de klimaatdoelen in het oog te houden, kwam kabinet-Rutte IV met een afbouwend tot 2031, waarbij EV-rijders stapsgewijs elk jaar iets meer wegenbelasting betalen.

Alleen is daarbij een foutje gemaakt, en bij foutjes van de overheid is de burger meestal de dupe. Dat is nu niet anders, de stapsgewijze afbouw gaat de prullenbak in. Vanaf volgend jaar krijgen elektrische auto's nog wel de eerder beloofde 75 procent korting op de wegenbelasting, maar daarna wordt het slechts 25 procent korting. Dan ga je dus in één klap 75 procent van de wegenbelasting betalen voor je elektrische auto. Dat percentage blijft dan gelijk tot 2031, en gaat dan in één keer naar nul. Het plan van stapsgewijze afbouw langs 40, 35 en 30 procent korting kunnen we vergeten.

Onnozel foutje: EV's blijken zwaar

Het vorige kabinet was eventjes vergeten dat wegenbelasting op basis van gewicht wordt berekend, en dat EV's vanwege hun batterij gemiddeld fors zwaarder zijn van hun brandstof-familie. En dus gaat nu het mes in die stapsgewijze afbouw, meldt De Telegraaf. Een onnozele fout, want hoe zwaarder de auto, hoe hoger de wegenbelasting maar ook hoe hoger de korting. Bovendien zijn er ook nog eens meer EV's verkocht dan het vorige kabinet heeft gedacht.

Die optelsom van mis te lopen belasting-inkomsten zou zorgen voor een gat 1,5 miljard euro in de overheidsbegroting. En zo zet het kabinet-Schoof I snel het mes in de klimaatagenda. Heb je de afgelopen jaren op aansporen van de overheid geïnvesteerd in zonnepanelen en een elektrische auto: jammer dan. Er is ook geen ontkomen aan: de nieuwe wegenbelasting geldt zowel voor bestaande als nieuwe elektrische auto's.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.