©Freepik

Onderzoek: bijna 20 procent Nederlanders gebruikt Google niet meer

Onderzoek: bijna 20 procent Nederlanders gebruikt Google niet meer

1 oktober om 10:54
Laatste update: 1 oktober om 15:26

Niet Google maar sociale media zijn voor een groeiende groep Nederlanders de belangrijkste plek om informatie op te zoeken. Ook concurrerende zoekmachines worden vaker genoemd.

Google is een van die bedrijven die zo groot is, dat hun naam een werkwoord is geworden. In de VS heeft de rechter zelfs geoordeeld dat Google een illegaal monopolie heeft, zó groot is het bedrijf. En toch kan ook dat veranderen, als mensen gewoon op een andere minder aan hun informatie komen. Dat geldt al voor 19 procent van de Nederlanders, die zeggen Google niet meer als zoekplatform te gebruiken.

Ruim 81 procent van de Nederlanders gebruikt Google dus wel, en voor 72 procent is Google het meestgebruikte zoekplatform. Dat blijkt uit onderzoek van Tijd voor Publiciteit onder 100 Nederlanders. Inmiddels gebruikt bijna 18 procent van de Nederlanders een ander zoekplatform dan Google, zoals Yahoo, Bing of DuckDuckGo. Voor 6 procent van de Nederlanders is zo'n Google-concurrent het meestgebruikte zoekplatform.

Naar andere zoekmachine om privacy

De mensen die Google niet gebruiken, noemen pivacyzorgen als reden. Ze zijn bang dat Google hun persoonlijke data verzamelt, zoals hun zoekgeschiedenis, locatie en koopgedrag. Bijna drie op de tien Nederlanders overweegt vanwege die privacy over te stappen naar een Google-alternatief, of heeft dat an gedaan. Aan de andere kant zit overigens een groep van ruim 16 procent die zegt: 'Google mag alles van me weten'.

Een ander alternatief op zoekmachines is sociale media, blijkt uit het onderzoek. Vooral voor jongeren gelden Instagram en TikTok als belangrijke informatiebronnen. In de groep 18-29 jaar gebruikt bijna 55 procent van de mensen Instagram als bron om informatie op te zoeken, en bijna 40 procent doet dat met TikTok. Het gaat dan om gerichte zoekacties, zoals bijvoorbeeld 'video’s met recepten of vakantiebestemmingen'.

Onder 30-39-jarigen en 40-49 jarigen wordt Instagram ook nog vaak genoemd als belangrijke informatiebron: respectievelijk 30 en 22 procent van die leeftijdsgroepen zoeken ook dingen op Instagram. En zelfs al kijk je naar alle leeftijdsgroepen, wordt Instagram altijd door ruim 10 procent van de Nederlanders genoemd als manier om naar informatie te zoeken. Dat is anders bij TikTok, dat vooral onder jongere Nederlanders populair is.

"Google wordt voornamelijk wordt gebruikt voor het vinden van feitelijke informatie die leidt tot concrete acties, zoals een aankoop of een afspraak", zegt Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit. "Instagram en TikTok gebruiken jongeren vooral om nieuwe ideeën op te doen. Mensen zoeken naar inspiratie op bijvoorbeeld het gebied van mode, interieur, of nieuwe bestemmingen, zonder direct een beslissing te nemen."

Google ziet sociale media zelf ook als concurrent

Eerder zei Google zelf ook al dat het sociale media als Instagram en TikTok als concurrentie ziet. Jongeren zoeken niet alleen op een andere plek, maar zijn ook op zoek naar een ander soort informatie.

Door de jaren heen is Google namelijk niet alleen veranderd, sites zijn zich op Google gaan aanpassen. En dus is veel informatie gelikt, duidelijk, soms zelfs luidruchtig. Maar authentiek voelt het door die optimalisatie niet altijd aan, en dat kun je op sociale media wel vinden. Bij het zoeken naar een vakantiebestemming kijken jongeren naar video's die anderen ter plekke hebben gemaakt: dat geeft een 'echter' beeld van zo'n bestemming dan de gelikte site van het hotel dat bovenaan Google staat.

Meer nieuws over Google en mis niets met onze Bright-app.