Internetproviders maken je het moeilijk om op te zeggen (en overtreden de wet)

©Unsplash

Internetproviders maken het te moeilijk om op te zeggen
21 oktober om 14:15
Laatste update: 21 oktober om 14:18

Meerdere internetproviders in Nederland lijken de wet te overtreden als het gaat om mogelijkheden die ze bieden aan klanten als die hun abonnement willen stopzetten. In het kort gezegd wordt het klanten te ingewikkeld gemaakt om van hun abonnement af te komen.

Uit onderzoek van NU.nl onder vijftien internetproviders in Nederland blijkt dat bij al die providers opzeggen moeilijker is dan je zou verwachten. Veel providers bieden potentiële klanten de mogelijkheid online een abonnement af te sluiten. Vervolgens krijgen klanten een persoonlijke onlinepagina waar ze hun abonnement kunnen beheren. Je kunt er dan bijvoorbeeld je internetsnelheid aanpassen of bepaalde pakketen aan- en uitzetten. Je abonnement in hetzelfde menu opzeggen is bij geen van de vijftien providers mogelijk, ontdekte de nieuwssite.

Bij zes van de vijftien providers is het volgens hun eigen websites zelfs alleen mogelijk om telefonisch op te zeggen, wat door lange wachttijden soms lang kan duren. En bovendien mag het niet altijd. "De wet schrijft voor dat je jouw abonnement op dezelfde manier moet kunnen opzeggen als dat je het bent aangegaan", zegt Charlotte Pavillon, hoogleraar consumentenrecht aan de Rijksuniversiteit Groningen tegen de site. "Als je jouw abonnement online hebt afgesloten, moet je het dus ook online kunnen opzeggen."

Odido is een van de providers bij wie online opzeggen niet kan, terwijl online een abonnement afsluiten wel mogelijk is. Het bedrijf belooft de mogelijkheid toe te gaan voegen aan de site. 

Mailen is wettelijk voldoende

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wijst er tegenover NU.nl op dat telefonisch opzeggen niet je enige mogelijkheid is, ook al biedt je provider misschien geen onlinemogelijkheid aan. 

"Dat er geen specifiek mailadres of optie op de website aanwezig is om op te zeggen, is niet relevant voor de vraag of een opzegging per mail rechtsgeldig is", zegt een woordvoerder van de toezichthouder tegen de site. "Als het contract online is aangegaan, is een opzegging per mail voldoende. Bewaar een verzonden mail dus goed en het liefst ook de ontvangstbevestiging."

Sommige providers voldoen wel aan regels

Er zijn providers waar opzeggen online wel makkelijk kan. Het gaat onder meer om Delta, Caiway, Freedom Internet, Jonaz, SKP en SKV. Bij die bedrijven kun je opzeggen op dezelfde manier als waarop je je abonnement bent aangegaan. KPN en Ziggo bieden de mogelijkheid om online op te zeggen ook aan, maar daar is de informatie over hoe dat moet volgens NU.nl behoorlijk goed verstopt. 

Lees meer over internet en blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief