Deze telefoonhoes schrikt dieven af op een hele bizarre manier

©JOAN

Deze iPhone-case houdt dieven op afstand
26 oktober om 01:47
Laatste update: 26 oktober om 02:13

Met deze opvallende nieuwe telefoonhoes kun je dieven op veilige afstand houden. Het is een nogal rigoureuze manier om te voorkomen dat je smartphone op straat uit je handen wordt gegraaid.

In grote steden is het schering en inslag dat dieven dure smartphones uit de handen van voorbijgangers grissen. Vaak slaan de telefoondieven toe terwijl ze langs je rijden op hun brommer of scooter. Het heeft dan weinig zin meer om achter je gejatte telefoon aan te rennen. Een schrikbarend statistiekje: in het centrum van Londen wordt elke 6 minuten een iPhone uit iemands handen gegrepen.

Het ontwerpbureau JOAN London heeft een creatief antwoord bedacht in de vorm van vier absurde iPhone-cases: The Unsnatchable.

Spikes van zilver

De opvallendste telefoonhoes is die met de scherpe stekels, gemaakt van in totaal 510 gram massief zilver. Het hoesje is bezaaid met tientallen puntige spikes en dat ziet er nogal gevaarlijk en oncomfortabel uit. Maar het zal dieven absoluut afschrikken. In deze video zie je hem in het echt.

De case heeft een paar veilige plekken voor je eigen vingers, zodat je hem goed kunt vasthouden. Maar de kans dat je schrammen en wonden oploopt lijkt best groot. In de toekomst zou een slimme case automatisch alleen in een verdachte situatie zijn stekels kunnen uitschuiven, maar dat is nog toekomstmuziek.

Handschoen en sidderaal

De ontwerpers van JOAN maakten nog drie andere anti-diefstalcases en die zijn al even vreemd. Zo is er eentje in de vorm van een handschoen die je draagt om je telefoon altijd in een ijzeren greep te houden. Je moet er maar opkomen.

Ook is er een case die een vloek uitspreekt over de dief. En dan is er nog een hoesje dat een sidderaal nabootst, wat een schrikeffect moet geven. Ook in deze cases is zo te zien veel zilver gebruikt.

Bewustzijn creëren

JOAN London roept mensen op een e-mail te sturen als ze interesse hebben in een van de zeer exclusieve iPhone-cases. Er zijn daadwerkelijk een paar examplaren van gemaakt. Uiteindelijk is het geen product voor de consument, maar een designproject dat je moet aanzetten tot nadenken. 

Het doel was het bewustzijn over telefoondiefstallen op straat te vergroten. "We wilden creativiteit gebruiken als middel om bewustzijn te creëren en impact te hebben op dit maatschappelijke probleem", aldus Kirsty Hathaway van JOAN London. Missie geslaagd, de boodschap is duidelijk: op drukke plekken in de stad moet je oppassen en kun je misschien beter je telefoon in je broekzak laten. 

Lees meer smartphone-nieuws en blijf op de hoogte met onze Bright-app.