©Tesla

De nieuwe batterij van Tesla 'gaat mislukken'

Grootste accumaker: 'Nieuwe batterij van Tesla gaat mislukken'

16 november om 00:30
Laatste update: 16 november om 00:41

De baas van CATL, de grootste batterijfabrikant ter wereld, verwacht dat de nieuwe 4680-batterij waar Tesla al jaren aan werkt uiteindelijk geen succes wordt.

Oprichter en voorzitter Robin Zeng van CATL, de grootste producent van accu’s voor elektrische auto’s, zegt dat de technologie van Tesla’s cilindrische 4680-batterijcel gaat mislukken. "Het zal nooit succesvol worden", aldus Zeng. De CATL-baas is ook niet onder de indruk van de kennis van Elon Musk op batterijgebied, ondanks dat dit een cruciaal onderdeel van Tesla's business is.

Volgens Zeng voerde hij een 'felle discussie' met Musk tijdens een bezoek aan een batterijfabriek in China. "Ik liet hem zien waarom het niet werkt. Hij zweeg. Hij weet gewoon niet hoe je een batterij moet maken", zegt Zeng tegen Reuters. "​​Het gaat over elektrochemie. Maar hij heeft vooral verstand van chips, software, hardware en mechanische dingen."

De beloftes van Elon Musk

Bovendien is de Chinese topman kritisch over de onrealistische planningen die Musk telkens hanteert voor nieuwe auto's en technologieën bij Tesla. "Zijn probleem is dat hij te veel belooft. Misschien heeft iets vijf jaar nodig. Maar hij zegt dan: het kan in twee jaar. Ik heb hem gevraagd waarom hij dat doet. Hij vertelde me dat hij mensen wilde pushen." Musk belooft ook al acht jaar dat Tesla bijna de technologie klaar heeft voor een volledig zelfrijdende auto, maar die laat nog altijd op zich wachten.

Tesla kondigde het nieuwe type accu in 2020 aan als de eerste batterijcel die het Amerikaanse bedrijf vanaf de grond af heeft ontwikkeld. Elon Musk beloofde destijds ook een Tesla van 25.000 dollar, maar het bedrijf kwam nog niet met een betaalbare EV.

Goedkoper en meer energie

De 4680-batterijcel zou moeten zorgen voor lagere kosten, een grotere energiedichtheid en verbeteringen in de levensduur, maar of dat allemaal lukt, is zeer de vraag. Musk zou zijn batterijteam tot het einde van dit jaar hebben gegeven om de hoge kosten en andere problemen op te lossen.

Tesla had jarenlang grote moeite om de productie van de 4680-cellen op gang te krijgen door meerdere technologische moeilijkheden. Afgelopen zomer zei Tesla wel dat de productie van de 4680-cel een flinke impuls had gekregen en dat er een mijlpaal was bereikt. Het bedrijf gebruikt de nieuwe cellen onder meer in zijn elektrische pick-up Cybertruck.

Ingehaald door de markt? 

Toen Tesla de batterij-innovatie in 2020 aankondigde, was er een tekort aan batterijen, maar inmiddels is er een overschot. Ook zijn er nu goedkopere LFP-batterijen, die in steeds meer elektrische auto’s worden toegepast. De komende jaren komt bovendien de productie van solid state-batterijen op gang. De LFP-batterijen van CATL worden overigens ook in sommige auto’s van Tesla’s gebruikt.

Lees meer nieuws over elektrische auto’s en mis niets met onze Bright-app.