©Coca-Cola

Coca-Cola’s kerstreclame dit jaar omstreden door AI

Coca-Cola’s bekende kerstreclame is dit jaar omstreden door AI

16 november om 14:02
Laatste update: 16 november om 14:06

Frisdrankmerk Coca-Cola krijgt een flinke berg kritiek over zich heen door het toepassen van kunstmatige intelligentie in zijn bekende kerstreclame. Er zijn nog steeds bekende, rode, versierde vrachtwagens te zien, maar kijkers vinden het ‘zielloos’ en 'gênant'.

De eerste kerstcommercials doen alvast hun intrede. Waar we in Nederland Sinterklaas afwachten, daar is het in andere landen nu al aan met de kerstpret. Zo ook bij Coca-Cola, dat een van de meest herkenbare kerstcommercials maakt. Het begon in 1995 met Holidays Are Coming en sinds dat jaar heeft het colamerk er steeds een nieuwe variant van gegeven. De variant dit jaar heeft alles te maken met AI.

AI-drol onder de kerstboom

Het spotje duurt 16 seconden en hierin zien we de bekende trucks een dorpje binnenrijden, waarna iedereen in winterse uitdossing blij een flesje van de frisdrank in ontvangst neemt. Ook zijn er ijsberen te zien die de lichtjes van de stad lijken te bekijken. Goed dat die AI zijn, maar verder wordt het gebruik van de techniek door veel mensen bekritiseerd. “Dit is zo hartverwarmend als een aluminium kerstboom,” klinkt het in de comments, en: “Coca-Cola heeft besloten de ijsberen een gigantische AI-drol onder de kerstboom te laten leggen.”

Kerstcommercial Coca-Cola

Voor de duidelijkheid: de spot is geheel gemaakt met AI. In een interview met Marketing Week zegt Coca-Cola erover: “We hebben niet gezegd: oke, dit moeten we met AI gaan doen. Het idee was dat we Holidays Are Coming naar het nu wilden halen en toen hebben we AI bekeken als oplossing.” Veel mensen maken zich zorgen: als een groot, rijk bedrijf geen echte artiesten, acteurs en regisseurs kan betalen om zijn producten aan te prijzen, wat stelt dit dan als voorbeeld voor de rest van de markt? klinkt het onder de video.

Een van de drie AI-bedrijven die Coca-Cola heeft gebruikt stelt dat snelheid de voornaamste reden is om voor AI te kiezen. "Het had op een andere manier veel meer tijd in beslag genomen." Toch stellen veel mensen dat het voor Coca-Cola dit jaar geen ho-ho-ho Merry Christmas is, maar ho-ho-ho maar met die AI.

Lees meer over kunstmatige intelligentie.