Basisschoolleerlingen die geld uitgeven in games hebben daar vaak achteraf spijt van

©Unsplash

22 november om 19:31
Laatste update: 22 november om 20:33

De meerderheid van alle basisschool leerlingen die geld uitgeven tijdens het spelen van online games, heeft daar achteraf spijt van. Dat blijkt uit antwoorden die werden gegeven door bijna 188 duizend basisschoolleerlingen in Nederland.

UNICEF bevroeg kinderen uit de groepen 5 tot en met 8 over gamen, online pesten, het online publiceren van foto's en nepnieuws. Van de 188.000 leerlingen die werden bevraagd gaven 92.000 kinderen aan wel eens geld uit te geven tijdens het gamen. De meerderheid van die groep heeft dus aangegeven daar achteraf spijt van te hebben.

Veel spellen zijn gratis om te spelen, maar bieden zogenoemde in-game aankopen aan. “Het gaat dan om bijvoorbeeld het kopen van ‘lootboxes’ (verrassingspakketten), of extra avatars bij spellen zoals Fortnite, Roblox of Brawl Stars”, schrijft UNICEF.

UNICEF wijst op druk om dingen te kopen

UNICEF benadrukt dat gamen niet alleen slecht is voor kinderen. “Games kunnen een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen, maar moeten dan wel in het belang van kinderen worden ontworpen”, aldus UNCEF Nederland-directeur Suzanne Laszlo.

“Veel van deze games zijn gratis, maar om echt verder te komen in het spel heb je vaak meer nodig. Dan neemt de druk toe om dingen te kopen. Dat kan zelfs verslavend werken. Terwijl: het gaat hier om kinderen die soms nog maar in groep 5 zitten”, zegt ze ook.

Kinderen willen dat ouders toestemming vragen voor delen foto's

De kinderen werd ook gevraagd of ze vinden dat hun ouders toestemming aan ze moeten vragen voor ze een foto van hun kind online delen. Een meerderheid van de kinderen gaf dit aan te willen. “In de praktijk gebeurt dat nog lang niet altijd”, merkt UNICEF op.

Lees meer over games en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.