Nieuwe batterij elektrische auto laadt bijna 300 kilometer in slechts vijf minuten
Ook in 2024 blijft een probleem van de elektrische auto's dat mensen de overstap niet willen maken vanwege de laadsnelheid. Hoewel het opladen van die batterij in de laatste jaren steeds sneller is geworden, gaat het twijfelaars nog niet snel genoeg. ProLogium denkt daar een oplossing voor te hebben: een baanbrekende batterij die in slechts vijf minuten bijna 300 kilometer kan opladen.
De batterij van ProLogium is om verschillende redenen baanbrekend te noemen. Allereerst draait het om de hoeveelheid watt-uur dat per kilogram in de batterij past. Traditionele batterijen (lithium-ion) halen doorgaans 300 watt-uur per kilogram, maar de nieuwe batterij van het bedrijf bereikt 321 watt-uur per kilogram.
ProLogium zegt zelf dat dit pas het begin is en streeft ernaar om de prestaties voor het eind 2024 met 77 procent te verbeteren. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat elektrische auto’s in de toekomst beschikken over lichtere batterijen die geen actieradius inleveren voor snellere laadmogelijkheden. Maar ook daar stopt het niet.
ProLogium fixt elektrische auto om meer vlakken
Natuurlijk is het sneller opladen van de batterij een droom voor mensen met een elektrische auto en fixt het een probleem waar ze dagelijks mee te maken hebben, maar het is niets eens het meest indrukwekkende wat ProLogium laat zien. De batterij die het bedrijf heeft ontwikkeld is namelijk modulair.
Dat zorgt ervoor dat de batterij uit verschillende onderdelen bestaat, wat een elektrische auto een stuk duurzamer maakt. Zodra er een deel van de batterij bijvoorbeeld niet meer werkt, hoeft niet de gehele batterij vervangen te worden.
Elektrische auto heeft inmiddels tientallen ‘meest efficiënte batterijen ooit’
De technologie van ProLogium is veelbelovend, maar staat niet op zichzelf. In het afgelopen jaar hebben we talloze ‘oplossingen’ gevonden om de meest efficiënte batterij ooit te produceren. Solid-State-batterijen, batterijen met grafeen om de warmte beter te geleiden, lithium-ijzerfosfaat-batterijen, natrium-ion-batterijen: ze komen allemaal voorbij.
Genoeg alternatieven voor de lithium-ion-batterijen die we vandaag de dag gebruiken, maar we vinden ze nog altijd niet in elektrische auto’s. In alle gevallen heeft dat vooral te maken met schaal en de productiekosten die erbij komen kijken. Batterijen zijn tegenwoordig al een stuk betaalbaarder om te produceren, maar voor nieuwe innovaties blijft het een lastige rekensom. Zeker, omdat de betrouwbaarheid van dergelijke modellen nog niet is bewezen, wat het produceren op schaal lastig maakt.
Met andere woorden: fabrikanten kijken daadwerkelijk naar verbeteringen op het gebied van batterijen voor elektrische auto’s, maar spelen het op dit moment op safe. Tot er een alternatief gevonden wordt die betrouwbaar is en financieel aantrekkelijk genoeg is om het op grote schaal uit te rollen.
Lees meer over elektrische auto’s en mis niets met de Bright-app.