©Netflix

Netflix pakt account-delers met agressievere houding aan

Hoe Netflix account-delers nog harder aanpakt (en tegelijkertijd op moet passen)

27 november om 11:24

Netflix is van plan zijn strijd tegen account-delers agressiever aan te pakken. De streamingdienst voert sinds enige tijd controles uit op dit gebied, maar wil dit regelmatiger gaan doen.

In de afgelopen 18 maanden heeft Netflix streng opgetreden tegen account-delers. De streamingdienst is zeker wat gebruikers verloren met de actie, maar het overgrote deel besloot toch zelf te betalen. In 2023, toen de strijd tegen account-delers werd aangekondigd, mocht Netflix al 30 miljoen nieuwe gebruikers verwelkomen en ook het afgelopen jaar werden er 22 miljoen nieuwe abonnees bijgeschreven.

Streng zijn tegen abonnees lijkt dus te lonen en daarom heeft Netflix een meer agressieve houding aangenomen tegen dergelijke praktijken. Waar het je bij verdachte activiteiten eens in de zoveel tijd vroeg om verificatie van je account, doet de streamingdienst dat nu vaker. Veel vaker.

Netflix wil meer bewijs van abonnees

Een verificatie check gaat als volgt in zijn werk: je krijgt een pop-up op het apparaat dat je gebruikt en hebt vervolgens 15 minuten om via e-mail te bevestigen dat het apparaat tot je huishouden behoort. Doe je dat niet, dan gooit de streamingdienst je eruit, moet je opnieuw inloggen en begint het hele riedeltje opnieuw.

Dat gebeurde de afgelopen maanden eens in de zoveel tijd, maar met het einde van het fiscale jaar in zicht duiken er online steeds meer verhalen op van abonnees die de melding meerdere keren per week krijgen.

Het lijkt er dus sterk op dat de strijd tegen account-delers dusdanig bevalt, dat Netflix er alles aan doet om er zo veel mogelijk voordeel uit te halen. Maar of dit de juiste manier is, is nog maar de vraag.

Slaat Netflix de plank mis?

Netflix heeft door zijn strijd tegen account-delers ruim 50 miljoen nieuwe abonnees mogen verwelkomen, maar de streamingdienst moet wel uitkijken dat het niet doorslaat. Ja, door de maatregelen wordt de situatie voor betalende klanten eerlijker, maar het gevaar is dat ook zij zijn hier de dupe van worden.

Op de bank ploffen na een lange dag werken en een film of serie aanzetten zit er dus niet altijd meer bij, wat schadelijk is voor de gebruikservaring van abonnees. Dat zou het tij ook kunnen keren en de streamingdienst juist abonnees kunnen kosten. Oppassen, dus.

Lees meer over Netflix en mis niets met de Bright-app.