Viaplay geeft Ziggo de schuld van een storing die al dagen duurt
Viaplay kampt al een paar dagen met technische problemen die zich alleen bij Ziggo-abonnees voordoen. De storing is volgens Viaplay ontstaan doordat Ziggo veranderingen doorvoerde in een abonneebestand.
Viaplay-abonnees die hun abonnement via Ziggo hebben genomen, klagen al dagen dat ze geen toegang krijgen tot de streamingdienst. De problemen doen zich alleen bij Ziggo voor. De provider heeft dit inmiddels ook bevestigd. Door de storing kunnen de abonnees niet inloggen op Viaplay. Ze krijgen dan een foutmelding met de code 5001 te zien. Doordat de abonnementen van Ziggo niet meer zijn gekoppeld aan Viaplay, geeft de streamingdienst ten onrechte aan dat je geen abonnee bent.
De storing treedt op terwijl Viaplay het PDC WK Darts uitzendt. Ook hebben gebruikers meerdere uitzendingen van wedstrijden uit de Engelse Premier League gemist. Het WK Darts is dit keer niet meer via de televisiezender Viaplay TV te bekijken, waardoor liefhebbers van darts zijn aangewezen op de website of app van de streamingdienst.
Fout van Ziggo
Volgens Viaplay voerde Ziggo een zogenaamde bulk delete uit, waardoor de koppeling tussen accounts werd verwijderd. Het Zweedse bedrijf spreekt van een fout van Ziggo, waar het zelf niets aan kan doen. "Er zijn bij Ziggo wijzigingen doorgevoerd aan het abonneebestand. Heb je problemen met het inloggen op Viaplay? Neem dan contact op met de klantenservice van Ziggo."
Ziggo bevestigt dat er sprake is van een storing met Viaplay. "We werken hard om dit zo snel mogelijk op te lossen", aldus de klantenservice.
Grote herstelactie
Gebruikers klaagden vandaag via online platforms dat het allemaal erg lang duurt. "Ik kan de hele dag al niks kijken op Viaplay, en er zijn toch wat leuke potjes darts vandaag", laat een van hen weten op X. "Is er al meer bekend? Kan nog steeds niks bekijken bij Viaplay", schrijft een ander. En nog eentje: "Ik ben nu wel klaar met die Viaplay-storing. Hoe lang duurt dit nog?"
Ziggo laat weten dat de storing naar verwachting in de loop van zaterdag is opgelost. "De timing voor een storing kan bijna niet slechter, maar helaas hebben we er wel mee te maken. De verwachting is dat het in de loop van morgen allemaal is opgelost. Er wordt nu een grote herstelactie voorbereid."
Volg het nieuws over Viaplay en Ziggo en mis niets met de Bright-app.