ANWB claimt dat elektrisch rijden duurder is dan benzine, maar klopt dat wel?

©Unsplash

ANWB claimt dat elektrisch rijden duurder is dan benzine, maar klopt dat wel?
30 december 2024 om 17:15
Update: 30 december 2024 om 20:07

De ANWB claimt dat elektrisch rijden duurder is dan wanneer je een auto hebt die op benzine rijdt. Klopt die claim of is het onzin? Onze autotester Rutger kijkt er kritisch naar.

De ANWB bestaat al 141 jaar en dat merk je soms aan de vooroordelen die ze meenemen. In 2017 claimden ze al dat elektrisch rijden duurder was dan op benzine rijden. Dat doen ze nu opnieuw. Hoe komen ze bij die bewering? En klopt die ook?

In een eerdere berekening had de ANWB hun gefingeerde automobilist al een ongeloofwaardig hoog aantal kilometers laten snelladen bij de duurste aanbieder. Dikke kans dat hier dus ook wel wat op af te dingen valt.

ANWB roept, maar het kan genuanceerder

Laten we voorop stellen dat een klinkende kop als 'elektrisch rijden nu duurder dan benzine' meer hits krijgt op je website dan een genuanceerde bewering. De betere kop zou zijn: in sommige gevallen is elektrisch rijden onderaan de streep duurder dan op benzine rijden, maar eigenlijk hoeft dat voor niemand zo te zijn. De ANWB benoemt twee belangrijke redenen waarom elektrisch rijden duurder zou zijn geworden: de afschrijving op elektrische auto’s en de wegenbelasting die ingevoerd gaat worden.

Volgend jaar komen wij met een video waarin we de effecten van die wegenbelasting doorrekenen (spoiler: het valt wel mee). Dus dan blijft over dat er torenhoge afschrijving is op die auto’s. Als voorbeeld geven ze de Tesla Model 3 die ooit 51.000 euro kostte en nu voor 20.000 euro te koop is en een Fiat 500e die van 40.000 euro naar 17.000 euro is gegaan.

Daar kunnen we twee dingen over zeggen:

1. Resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. Een nieuwe Tesla Model 3 kost nu geen 51K meer, maar begint bij 43K. Dus wie nu nieuw koopt begint al met een lagere investering. Bovendien zijn de auto’s die nu op de markt komen beduidend volwassener dan wat 5 jaar geleden te koop was. De kans dat de afschrijving even hoog blijft lijkt me dus niet reëel.

2. Zoals het bekende gezegde gaat: "De één zijn afschrijving is de ander zijn koopje." Wie nu die Model 3 koopt voor €20K stapt ontzettend goedkoop in met elektrisch rijden. Elektrisch rijden is dus betaalbaarder geworden voor een grote groep mensen die tweedehands koopt.

Het dubbele voor opladen

Bovendien is er nog die kwestie van laadkosten. Als ik nu met een Kia Niro naar de Tesla Supercharger in Eelderwolde rijd betaal ik €0,34 per kWh. Op piekmomenten kost het daar €0,37 per kWh. De ANWB rekent met snellaadtarieven van ongeveer het dubbele. Ik ga nergens een benzinepomp vinden waar ik voor €1 een liter benzine krijg.

Kortom: wie slim een elektrische auto aanschaft, niet naar dure snelladers gaat én idealiter ook nog thuis kan laden, het liefst met een dynamisch tarief, is de komende jaren nog steeds aanzienlijk goedkoper uit dan met een benzineauto.

Lees meer over elektrische rijden en mis niets met de Bright-app.