©Bright

Duurtest Nio EL8: de conclusie – heerlijke reus zonder concurrentie

Duurtest Nio EL8: de conclusie – heerlijke reus zonder concurrentie

18 januari om 15:35

Onze autotester Rutger rijdt het nieuwe jaar in met de Nio EL8. Een gigantische 6 persoons elektrische SUV met omwisselbare accu. Na een retour naar Het Autosalon in Brussel is het tijd voor conclusies.

Terwijl ik een hot stone massage kreeg, reed ik bij Utrecht richting het westen om de batterij te swappen op een parkeerplaats naast een hotel. In minder dan 5 minuten had ik weer een accu die 91% vol was en kon ik verder. Het leven is niet ingewikkeld achter het stuur van de Nio EL8. Maar terwijl ik de auto verderop parkeerde, om even te toiletteren en misschien een hapje te eten in het hotel, voelde ik me toch een beetje opgejaagd. Want niet laden en toch stilstaan voelt als onzinnig tijdverlies. Zelfs als het 13:00 is en ik echt wat moet lunchen.

Dit is 100% mijn gebrek en niet dat van de Nio. Maar wie het even doorrekent komt er vermoedelijk op uit dat laden niet echt trager is dan swappen als je het netto doorrekent. Er staan 10 swapstations in Nederland. Dat is een absurd groot aantal, voor de 588 auto’s van Nio die in Nederland op kenteken staan. Sterker nog, er staat ook al een swapstation bij Antwerpen, terwijl de Nio officieel nog niet verkocht wordt bij onze Zuiderburen. Maar 10 is aanzienlijk minder dan de meer dan 5000 snelladers die we hebben. Daarvoor hoef je minder om te rijden. En ze doen er 4 tot 10 keer zo lang over, maar vaak zit je dan toch te eten.

Guur laden in België

Gelukkig kun je bij Nio swappen én laden. Bij de EL8 kan dat zelfs met 240 kW. Dus ook dan moet je afknijpen en niet te moeilijke dingen te eten bestellen. Even later stond ik dan ook bij de McDonalds in Oosterhout waar ik kon kiezen of ik wilde laden bij Ionity, Allego of lekker cheap bij Tesla. Ondertussen kon ik eten bij de La Place of de McDonald’s. Een downgrade na de luxe ervaring achter het stuur van de Nio. Maar keuze is keuze.

Voor de meer dan 5 meter lange Nio had ik de parkeergarage in Brussel eerst even gescout. De reviews van de Q-park waren episch: “scene uit een horrorfilm”, “er lag een zwerver voor de uitgang”. Ik koos dus een andere garage. Daar werd ook wekelijks een ruitje ingeslagen, maar de ingang was ruim en een eindeloze rij laders voor elektrische auto’s waren beschikbaar. Inparkeren was dan ook een eitje. Auto aan de lader, zodat ik zonder tussenstop weer naar huis kon.

Nog een paar uur had ik in de Nio. Daar kwam het besef: als je een elektrische 6-zitter zoekt die je vertroetelt, dan is deze auto uitstekend geschikt. Hij is stil. Hij heeft meer dan 600 pk, dus alles voelt moeiteloos. Hij heeft een absurd goed audiosysteem. Hij kan sneller laden dan je nodig hebt, hij kan ook nog swappen. Alle 6 stoelen zitten goed en zijn verwarmd. 4 van de 6 hebben koeling en massage. Volstrekt overbodig en misschien juist daarom ook wel extra aangenaam.

Reus zonder directe concurrentie

Mijn grootste bezwaar tegen de Nio EL8 is dat het merk zo leunt op de persoonlijke assistent Nomi, terwijl zij én geen Nederlands spreekt én ook in het Engels matig functioneert. Nu zie je af en toe “NomiGPT” in beeld. Dat lijkt veelbelovend, maar maakt Nomi niet per se prettiger in gebruik. Nomi zou minimaal op niveau van Google Assistant moeten zitten, maar daar komt ze nog niet bij in de buurt.

Op die ergernis na is de EL8 aan te raden. Hij rijdt lekker, zit goed, oogt fraai. Feitelijk heeft hij ook niet echt concurrentie. De Kia EV9 is ook groot, maar minder sjiek. De Mercedes-Benz EQS SUV is aardig vergelijkbaar, maar een stuk duurder. De Nio EL8 lijkt me dan ook vooral geschikt voor iemand die voor het eerst op elektrisch overstapt en het idee van swappen heel aantrekkelijk vindt. En die graag een hele grote auto wil.

Ik ga hem dus ook missen. Maar niet voor lang. Want de Europese Auto van het Jaar staat voor de deur. De Renault 5.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.