©GM

Dit automerk mag 5 jaar geen data delen die verzekering duurder kan maken
De data van auto’s met verzekeraars delen als automerk, waarop de verzekeringen voor auto’s duurder konden worden. GM schijnt het lang te hebben gedaan, maar nu wordt het gedwongen daarmee te stoppen.
Het schikt in een zaak waarin het bedrijf verboden wordt om data te delen met derde partijen. Dit zegt de Amerikaanse Federal Trade Commission. Vorig jaar kreeg GM veel kritiek toen aan het licht kwam dat het data van zijn slimme auto’s deelde met bedrijven als LexisNexis, die deze data konden gebruiken om de prijzen van verzekeringen duurder te maken.
FTC vs GM
De FTC schrijft: “De FTC onderneemt actie tegen General Motors (GM) en OnStar vanwege beschuldigingen dat ze de precieze geolocatiegegevens en rijgedraggegevens van bestuurders van miljoenen voertuigen hebben verzameld. Vervolgens zijn deze gebruikt en verkocht zonder de consument hiervan op de hoogte te stellen en zonder hun toestemming te krijgen. Dit zijn gegevens die kunnen worden gebruikt om verzekeringstarieven vast te stellen.”
GM mag nu vijf jaar lang geen geolocatiedata en rijgedragsdata van klanten delen met bedrijven als LexisNexis. Nadat LexisNexis gegevens heeft verkregen van auto's van consumenten, verkoopt het informatie over hoe mensen rijden aan verzekeringsmaatschappijen. Dat mag niet. Om hiervoor toegang te krijgen, moeten de verzekeringsmaatschappijen toestemming krijgen van de bestuurders. Deze toestemming wordt vaak gegeven als mensen met een verzekering akkoord gaan en hun handtekening onder het contract zetten, maar dit wordt dan wel specifiek in het contract aangegeven.
Rijdata delen
Volgens de FTC gebruikte GM hiervoor een misleidend inschrijvingsproces om ze aan de OnStar-dienst voor verbonden auto’s te binden. GM heeft nooit aangegeven of het ook daadwerkelijk data doorgaf, maar volgens de FTC gebeurde dit soms zelfs elke drie seconden. Wel zegt GM: “Vorig jaar zijn we gestopt met Smart Driver voor alle GM-voertuigen, hebben we alle klanten uitgeschreven en hebben we onze telematica-relaties met LexisNexis beëindigd. In september hebben we veel van onze privacyverklaringen in de VS samengevoegd tot een enkele, eenvoudigere verklaring als onderdeel van ons bredere werk om de lat op het gebied van privacy steeds hoger te leggen.” Het verzamelen en delen van de gegevens is nog steeds onderdeel van dat nieuwe contract.
Download nu de Bright-app.