©Unsplash

Volledig emissievrij busvervoer in 2030 is grotere uitdaging dan gedacht
Het plan om het openbaar vervoer duurzamer te maken blijkt een grotere uitdaging dan gedacht, zeker bij bussen. Er wordt in sommige gevallen al aangegeven dat er ook na 2030 tijdelijk op fossiele brandstof kan worden gereden, meldt OV-NL, terwijl dat niet de afspraak is.
OV-NL is de vereniging van bedrijven in het openbaar vervoer. Het stelt dat het niet 100 procent halen van de emissie-afspraak vooral wordt gevoed door de drukte op het elektriciteitsnet. Er zijn onvoldoende oplaadpunten voor de hoeveelheid elektrische bussen die nodig is. Hoewel bussen vaak bij stoplichten voorrang krijgen, hoeven ze dat niet te verwachten van de netbeheerders.
Elektrische OV-bussen
Er rijden 5.100 ov-bussen in Nederland, waarvan nog niet eens de helft elektrisch is: 37 procent op dit moment, schrijft NOS. Dat zal moeten groeien. Toen de afspraak 10 jaar geleden werd gemaakt, was de omvang van de netcongestie moeilijk in te schatten. Reden voor vervoersbedrijven om toch nog snel in 2024 dieselbussen te kopen: vanaf dit jaar mag dat niet meer.
Alle OV-bussen die worden aangeschaft vanaf nu moeten elektrisch zijn. Maar ook die hebben nu niet allemaal een goede plek om te laden: enkele vervoersbedrijven wijken uit naar Lelystad Airport om hun bussen op te laden. Ook wordt er soms afgesproken dat er alleen buiten de spits wordt geladen, om zo toch toegang te krijgen tot een stroompunt.
Voorrang op het stroomnet
Het plan is wel om vervoerders belangrijker te maken als het om de uitbreiding van het stroomnet gaat. Momenteel zijn de enige organisaties met zo’n voorrangspositie ziekenhuizen, scholen en de politie. De rechter doet hierover later dit jaar uitspraak.
Lees meer over duurzaamheid en download onze app.