Instagram grijpt TikTok-heisa aan om eigen kloon van CapCut te lanceren

In de VS ging niet alleen TikTok even op zwart, alle apps van moederbedrijf ByteDance gingen offline. Die kans greep Instagram aan om een kloon van populaire video-app CapCut te lanceren.
De een z'n dood… In de VS ligt TikTok onder vuur een nieuwe wet die zondag in werking trad. Door die wet is TikTok-moederbedrijf ByteDance omstreden verklaard, vanwege vermeende banden met de Chinese overheid. TikTok ging even op zwart, maar is in de VS weer beschikbaar omdat Donald Trump beloofde om het verbod met 90 dagen te verzetten, zodra hij beëdigd is als president van de VS. Maar: ook de andere apps van ByteDance zijn vooralsnog verboden, in de VS niet bruikbaar en ook niet beschikbaar in de App Store en Play Store.
Dat geldt dus ook voor CapCut, de populaire videobewerking-app van ByteDance. Instagram wil meteen in dat vacuüm springen met een soortgelijke eigen app. Die app heet 'Edits' en wordt volgende maand uitgebracht voor iOS, onthulde Instagram-topman Adam Mosseri op Threads. Edits is al vooruit te bestellen voor iOS, een Android-versie volgt snel daarna volgens het Instagram-hoofd.
Verschilt wel van CapCut
“Vandaag kondigen we een nieuwe app aan genaamd 'Edits', voor degenen onder jullie die gepassioneerd zijn door het maken van video's op je telefoon. Er is momenteel veel aan de hand, maar wat er ook gebeurt, het is onze taak om de best mogelijke tools voor makers te bieden", schrijft Mosseri. Daarmee lijkt hij te verwijzen naar de situatie rond ByteDance, TikTok en CapCut.
Het is erg waarschijnlijk dat veel video's die worden gedeeld via Instagram Reels, zijn gemaakt met CapCut. Waarschijnlijk wil Instagram met een eigen kloon voorkomen dat het video-aanbod inzakt. Voor apps als TikTok en Instagram is een betrouwbare stroom van nieuwe video's erg belangrijk, want daartussen plaatsen zij de reclames waar het geld mee wordt verdiend. Als de stroom vermindert, zullen ook de inkomsten dalen.
Mosseri benadrukt in een later bericht ook dat Edits 'meer voor creators dan voor casual videomakers' is bedoeld. Met creators wijst Mosseri waarschijnlijk op het type influencers dat grote groepen publiek trekt met hun video's. In de app komt namelijk ook een overzicht met hoe video's op Instagram presteren. Videomakers zien dan hoeveel volgers en niet-volgers hun video's zien en ook welke video bijvoorbeeld vaker wordt overgeslagen. Dat is het type informatie die voor een doorsnee gebruiker niet boeiend is, maar wel voor makers duizenden tot soms miljoenen volgers.
Toekomst nog onduidelijk
Volgens Mosseri zal Edits wel 'flink verschillen' van CapCut. "Edits zal een veel breder scala aan creatieve tools hebben en waarschijnlijk een kleiner publiek aanspreken", aldus de topman. De app zal de komende tijd al worden getest onder een kleine groep videomakers. Ook zal het lot van de ByteDance-apps de komende tijd waarschijnlijk duidelijker worden. De aanstaande regering-Trump lijkt aan te sturen op een gedeeld Amerikaans-Chinees eigendom van TikTok, het is niet duidelijk of dat ook voor de andere apps van ByteDance gaat gelden. Vooralsnog zijn die apps dus niet meer te downloaden voor Amerikanen.
Meer nieuws over Instagram en mis niets met onze Bright-app.