Duurtest Renault 5: knalgele Auto van het Jaar stemt enthousiast
©Bright

Onze autotester Rutger rijdt de komende maand met de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric. Vandaag de kennismaking met de nieuwe Europese Auto van het Jaar.
Op een veel te grijze dag was ik naar het Autosalon in Brussel gereden met onze Nio EL8-duurtester. Met een enorme accu, de mogelijkheid om extreem snel te laden of te swappen en een stoel die verwarmde en masseerde. Zelfs Brussel is dan dragelijk. Op het Autosalon werd de Europese Auto van het Jaar aangekondigd. Mijn geld zat op de Kia EV3. Praktisch, ruim, oogt fris, betaalbaar, goed rijbereik. De Hyundai Inster of Citroën C3 maakten als goedkope instappers in mijn ogen ook een goeie kans. En natuurlijk de Renault 5. Met een heerlijk retrofuturistisch ontwerp dat opgewekt verwijst naar het verleden, zonder ouderwets aan te doen.
Inmiddels weten we: de Renault won. Na vorig jaar met de Scenic te hebben gewonnen, pakken de Fransen hem gewoon weer met de hippe 5. Dat kwam extreem goed uit, want op de terugweg uit Brussel mocht ik de Nio inleveren en de Renault 5 halen. Dat is als het om luxe en rijgeluid gaat een downgrade. Maar je kunt niet anders dan blij instappen in dit knalgele ding. De verlichting op de neus is ontzettend gedetailleerd vormgegeven. In de koplamp zitten nog weer vier kleine ledhoekjes verwerkt. Een echo van de dagrijverlichting en knipperlichten die lager op de bumper zitten en op de motorkap schijnt nummer 5 je tegemoet. Afhankelijk van je accuniveau met meer of minder delen van het cijfer verlicht. Zodat je in 1 oogopslag kan zien hoe vol de accu nog is.
Bereik valt alles mee
Het interieur is eigenlijk iets te chique voor een auto die moet verwijzen naar de spartaanse en utilitaire Renault 5. Om kosten te besparen komen een groot aantal onderdelen van het dashboard uit de Scenic. Grootste verschil: hier geen groot verticaal scherm, maar een kleinere horizontale. Ook weer met een infotainmentsysteem gebaseerd op Google Automotive. Dat werkt eenvoudig en heeft een app store voor je favoriete streaming-, parkeer-, of andere apps.
De auto ging van Aalsmeer naar Breukelen, naar Utrecht, naar Harderwijk. Zo’n 103 kilometer. Toen ik daar aangaf dat ik naar Winsum wilde, nog 160 kilometer verderop, verwachtte de Renault dat ik dat met nog 1% accu over zou halen. Gezien ik de 52 kWh-variant heb, leek me dat nogal pessimistisch. Uiteindelijk kwam ik aan met nog 10% accu over. Dat geeft me een bereik van 290 kilometer. Wat uitstekend is met 100 km/u.
Kortom: de eerste kennismaking maakt me enthousiast over een maand met de Renault 5. Tussen alle grijze, zwarte en witte auto’s is het ook heerlijk om gewoon een knalgele te hebben. Eentje waar volwassenen én kinderen enthousiast naar wijzen als ze langskomen.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.