©Tesla

Verkoop elektrische auto's neemt flink af in Europa
De vraag naar elektrische auto's blijft maar dalen. In Europa werden er afgelopen jaar maar liefst 5,9 minder elektrische auto's verkocht dan in 2023.
De daling is vooral het gevolg dan gekelderde verkopen van elektrische auto's in Duitsland en Frankrijk. In die landen zijn, net als nu in Nederland, subsidies voor de aankoop van elektrische auto's afgeschaft. In Duitsland werden daardoor vorig jaar 27,4 procent minder elektrische auto's op kenteken gezet, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA.
Ook in veel andere Europese landen was het aandeel EV's onder nieuw verkochte auto's kleiner dan in 2023. In december bijvoorbeeld werden er in Duitsland 38,6 procent minder elektrische auto's verkocht dan in december 2023, in Frankrijk was die daling 20,7 procent. Over heel 2024 werden er zo 5,9 procent minder EV's verkocht in Europa dan in 2023. Het marktaandeel van elektrische auto's lag over heel 2024 gezien op 13,6 procent, een volle procentpunt minder dan de 14,6 procent van een jaar geleden.
Hybride blijft populair
Dat is een trendbreuk, want tot vorig jaar groeide het aandeel verkochte EV's in Europa flink, van 9,1 procent in 2021 tot 12,1 in 2022 en in 2023 dus 14,6 procent. In Nederland steeg de verkoop vorig jaar nog wel met 16 procent ten opzichte van een jaar eerder, waarschijnlijk vanwege de subsidie die vorig jaar voor het laatst beschikbaar was.
Van de andere kant bekeken had 86,4 procent van de vorig jaar verkochte auto's in de EU een verbrandingsmotor. Het gaat dan om alles van diesels tot hybrides, maar de verbrandingsmotor blijft vooralsnog heersen. Wel zet de trend van hybride door: auto's zonder een geëlektrificeerde benzinemotor worden steeds minder verkocht, de populariteit van mild-hybride en volledig hybride auto's stijgt. En hoewel het marktaandeel van EV's vorig jaar iets krom, verliezen dieselmotoren en plug-in hybrids nog sneller terrein.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.