©Smart

Smart zet EV-plannen op lager pitje, Smart #5 komt ook als hybride uit
Smart bracht de afgelopen jaren alleen maar volledig elektrische auto's op de markt, maar omdat de vraag van de klant verandert, stelt Smart ook zijn nieuwe aanbod aan.
Eigenlijk had Smart net als wel meer automerken een volledig elektrische toekomst voor ogen. En net zoals bijvoorbeeld Volvo vorig jaar zijn volledig elektrische ambities terugschroefde, doet Smart dat nu ook. De eerder onthulde volledig elektrische Smart #5 krijgt er nu ook een plug-in hybride broertje bij, zegt Smart tegenover Autocar.
Smart reageert met de stap op de veranderende vraag van de consument, zegt de woordvoerder. "We zien individuele mobiliteit aangedreven door verbrandingsmotoren en, in het bijzonder, met hybride aandrijvingen als een overgangstechnologie naar puur elektrisch rijden. Het is belangrijk om in te spelen op de steeds diversere eisen en verlangens van de klanten. Smart kan op dit moment geen enkele technologische oplossing voor de toekomst uitsluiten", aldus het bedrijf.
Hoe dan?
Het is nog niet precies duidelijk hoe de hybride Smart #5 samengesteld zal worden. Het elektrische model is straks verkrijgbaar in een single-motor-uitvoering met 335 pk en een dual-motor-versie met 416 pk, die met batterijen van 76kWh of 100kWh een rijbereik halen van tussen de 560 en 740 kilometer (WLTP).
Smart is eigendom van Mercedes-Benz maar de auto's worden tegenwoordig ontwikkeld door het Chinese Geely, dat ook zit achter onder meer Volvo, Polestar en Zeekr. Veel van de nieuwe auto's van die merken worden gebouwd op het SEA-platform, waar een hybride afgeleide van bestaat, GEA. Dat wordt nu al toegepast bij enkele Chinese modellen onder de eigen Geely-vlag, het is goed denkbaar dat Smart dat platform ook zal gebruiken voor een hybride #5.
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.