©Netflix

Netflix breekt nieuw record dankzij Squid Game en verhoogt weer de prijzen
Netflix heeft er vorig kwartaal 18,9 miljoen nieuwe abonnees bij gekregen, de grootste kwartaalgroei ooit voor de streamingdienst. En toch vindt Netflix het nodig om in meerdere landen opnieuw zijn prijzen te verhogen. Zijn we in Nederland binnenkort ook de klos?
Het tweede seizoen van Squid Game en de live-uitzending van de bokswedstrijd tussen Mike Tyson en Jake Paul hebben Netflix geen windeieren gelegd. Dat bleek bij de presentatie van de kwartaalcijfers van de streamingdienst. Netflix kreeg er een recordaantal nieuwe abonnees bij. De toename van 18,9 miljoen overtrof het vorige kwartaalrecord van 15 miljoen.
Netflix heeft nu voor het eerst meer dan 300 miljoen abonnees wereldwijd. Het is ook meteen de laatste keer dat het bedrijf zijn abonnee-aantallen bekendmaakt bij de kwartaalcijfers. De focus komt voortaan te liggen op financiële zaken, zoals winst en omzet. Het vierde kwartaal van 2024 behaalde Netflix ook een omzetgroei van 16 procent.
Het bedrijf heeft zijn omzetverwachting voor 2025 meteen naar boven aangepast: van 43,5 naar 44,5 miljard dollar. Ook de winst overtrof de verwachtingen van Wall Street. "We gaan 2025 in met een sterk momentum", schrijft Netflix in een toelichting.
Squid Game scoort weer
Vooral december trok de streamingdienst enorme aantallen kijkers. Netflix zond op eerste kerstdag twee American Football-wedstrijden in de NFL uit en dat werden de twee van de meest gestreamde duels in de geschiedenis van die competitie. Maar het echte vuurwerk kwam een dag later, op Tweede Kerstdag, met de release van Seizoen 2 van Squid Game. Dat seizoen is volgens Netflix 'een van de meest bekeken series ooit'.
Nieuwe prijsverhogingen
Netflix maakte ook bekend vandaag zijn prijzen te verhogen in de VS, Canada, Portugal en Argentinië. In andere landen blijven de prijzen voorlopig gelijk. In mei 2024 kwam Netflix voor het laatst met een prijsverhoging in Nederland, waardoor de abonnementen 1 tot 3 euro per maand duurder werden.
Maar een nieuwe prijsverhoging in ons land later dit jaar is niet uit te sluiten, want het bedrijf benadrukt dat prijsverhogingen nodig zijn om te kunnen blijven investeren in de series en films en 'meer waarde te bieden voor de leden'. "We zullen af en toe onze gebruikers vragen om iets meer te betalen, zodat we kunnen herinvesteren om Netflix verder te verbeteren."
Bijna niemand zegt het abonnement op
Netflix biedt in twaalf landen al langer een goedkoper abonnement met reclame-onderbrekingen aan, maar het is nog steeds niet bekend of en wanneer dit abonnement in Nederland wordt aangeboden. In de twaalf landen zijn de advertentie-abonnementen een succes: ze zijn goed voor 55 procent van de nieuwe aanmeldingen.
Slechts 1,8 procent van de Netflix-abonnees heeft de afgelopen maanden het abonnement opgezegd. Dat is het laagste percentage van alle streamingdiensten, bleek onlangs uit een onderzoek door Antenna.
Lees meer nieuws over Netflix en mis niets met de Bright-app.