Mijn ervaringen met Tibber en de thuisbatterij
©Bright

Onze autotester Rutger stapte over op een dynamisch energiecontract voor een gesponsorde video van Tibber. Hoe gaat het achter de schermen?
Sinds zes weken heb ik een dynamisch energiecontract. Ik moest wel: anders kon ik de gesponsorde video voor Tibber niet maken. Maar ik zit er nu in het echte leven aan vast. Dus in dit niet-gesponsorde item vertel ik je alle voor- en nadelen van leven met een dynamisch energiecontract van Tibber.
Ik weet dat de mensen die in de YouTube-comments dingen roepen als “jullie zijn omgekocht door de sponsor en vertellen onzin” in de minderheid zijn. Maar mensen die roepen dat we geregeerd worden door reptielen zijn ook in de minderheid en die krijgen toch vrij veel aandacht. Bovendien grijp ik graag de gelegenheid aan om ongesponsord te vertellen wat de voor- en nadelen zijn van een dynamisch energiecontract en een thuisbatterij. Belangrijk om te vertellen: ik ben niet geïnstrueerd door Tibber wat ik wel en niet mocht zeggen in mijn video. Na gesprekken met hen en de nodige ervaring met de thuisbatterij heb ik een script opgesteld. Dat is door hun bekeken en op het feit na dat ze geen accu, maar batterij willen zeggen, was dat akkoord. Er zijn dus geen dingen die ik niet heb mogen zeggen. Maar ten tijde van de video was mijn ervaring met Tibber en de Homevolt thuisbatterij nog wel beperkt tot een week of twee.
Even wennen, niet teleurgesteld
Inmiddels heb ik mijn eerste factuur binnen, contact gehad met de helpdesk, gezien hoe de thuisbatterij en de lader voor de auto werken en kan ik dus een wat completer beeld geven. Spoiler: ik hoef me niet te schamen voor wat ik beweerd heb in de video.
Overstappen op een dynamisch energiecontract had ik uiteindelijk sowieso gedaan, maar iets later. Ik had nog twee maanden te gaan op een bijzonder goedkoop vast contract dat ik 5 jaar geleden afgesloten heb. Daar ben ik dus iets eerder van overgestapt om de timing van de video mogelijk te maken. Die overstap vond ik best even spannend. Eerder hoefde ik niet na te denken over de timing van stroomgebruik. Het was altijd even duur. Met een dynamisch stroomcontract moest ik plots daar wel over na gaan denken. Het voelde als rijden in de eerste Nissan Leaf. Opeens na moeten denken over wat eerder voor de hand liggend was. Maar net als met die eerste elektrische auto, was ik ook na twee weken al aardig gewend.
Smart home zuinig doen
Ik verwarm nog op gas, dus daar hoef ik niets op te sturen. De verlichting moet aan als het donker is, dus daar kan ik niet op sturen. De belangrijkste overige verbruikers zijn de vaatwasser, de wasmachine en de droger én de elektrische auto natuurlijk. Ik heb een hele stille vaatwasser met Siemens Home Connect. Die zet ik nu ’s avonds vol en dan start ik hem met de app. Die kiest dan automatisch de goedkoopste uren ’s nachts om te draaien. De wasmachine en droger zijn lastiger te timen. Ze hebben dezelfde functie, maar omdat ik eerst de wasmachine moet draaien, dan de was in de droger moet doen en dan de droger moet draaien hebben we een paar uitdagingen.
1. De hele was- en droogcyclus duurt samen minstens 5 uur. Ik heb dus niet een paar goedkope uurtjes nodig, maar een heleboel.
2. Het kan niet ’s nachts, want dan kan ik de was niet in de droger doen als de wasmachine klaar is.
Mijn oplossing is op dit moment om de was met name in het weekend te draaien. Dan is de stroom bijna altijd goedkoper omdat de vraag vanuit bedrijven kleiner is. Als je niet zoals ik heel zuinig bent, kun je ook denken, in de zomer ben ik goedkoper uit en in de winter dus wat duurder. Maakt per saldo niet uit. Gefeliciteerd, je bent geen cheapskate zoals ik.
De elektrische auto is de grootste energieverbruiker van allemaal. Waar een wasje drogen ongeveer 1 kWh kost, is 100 kilometer rijden zo’n 16 kWh. Gezien we minstens 80 kilometer per dag rijden is ons energieverbruik voor de auto dan ook hoog. Maar de oplossing van Tibber maakt zo goedkoop mogelijk rijden super eenvoudig. Ik heb in de app ingesteld wanneer ik met de auto weg wil. In de auto heb ik ingesteld dat hij maar tot 80% mag laden (om de accu te sparen) en als ik thuiskom, gaat de auto altijd aan de stekker. De app meldt me dan: “er is een slim laadplan gemaakt” en meestal ’s nachts begint de Easee laadpaal dan 11 kW te voeren aan de auto. Enige problemen die ik daarmee gehad heb: om onverklaarbare reden wil mijn privé Kia Niro niet toegevoegd worden in de app. Maar de Renault 5 die ik nu in de test heb kán überhaupt niet toegevoegd worden. Dus weet de Tibber app niet precies hoeveel stroom er toegevoegd gaat moeten worden en kan hij dus niet precies de állergoedkoopste uren kiezen. Maar dan hebben we het over prijsverschillen van een keer een cent per kWh. Doet dus niet heel erg ter zake, maar voelt wat ‘onaf’.
Echte review kan pas na jaren
Hoe de Homevolt-thuisbatterij het doet, kan ik eigenlijk pas zeggen als het 2027 is. Waar ik namelijk nooit over nagedacht had; nu we nog kunnen salderen hoeft de thuisbatterij helemaal geen rekening te houden met mijn energieverbruik. De 'slimme' software kijkt alleen naar de laagste en de hoogste prijs op een dag. Als het verschil groot genoeg is, dan slurpt hij zichzelf vol bij lage prijzen en spuugt het weer op het net als de prijzen hoog zijn. Het prijsverschil is de winst. De grap is dan ook dat ik bij hoge energieprijzen eigenlijk blij moet zijn, omdat de Homevolt-accu zich dan het hardst staat terug te verdienen.
Het rendement van de Homevolt zal dus na 2027 wat gaan dalen verwacht ik, omdat de software dan patronen in mijn grillige gebruik moet gaan ontdekken. Dan kan hij dure pieken van ons verbruik afhalen en voorkomen dat we moeten betalen voor leveren van zonne-energie aan het net. Maar wat dat precies op gaat leveren is nog moeilijk te voorspellen.
Nog wel belangrijk om te noemen; toen ik de Homevolt kreeg was ik in de naïeve veronderstelling dat hij ook noodstroom zou leveren als de stroom uitgevallen is in de straat. Dat is niet het geval. Achteraf ook wel logisch, want als de stroom hersteld moet worden kunnen we niet hebben dat er een batterij in de straat nog 6000 watt op een draad zet waarvan het Enexis-mannetje denkt dat er geen stroom op staat. Er zijn wel backup batterijen om off grid te kunnen gaan, maar daarvoor moet je een installatie hebben die zich helemaal van de hoofdstroom af kan sluiten. Dat is een stuk duurder om te installeren dan deze thuisbatterij.
Al met al is de transitie naar een dynamisch energiecontract dus heel soepel gegaan. Alle vragen die ik heb gesteld aan Tibber zijn snel en adequaat beantwoord. Enige kleine ergernis is dus dat ik mijn auto niet goed in de app krijg (ook na 6 weken nog niet).