©Fitbit

Forse boete voor Fitbit nadat smartwatch brandwonden veroorzaakte
Als je een smartwatch hebt, draag je hem waarschijnlijk bijna de hele dag door. Maar dat moet wel veilig zijn. Bij Fitbit was dat niet het geval: mensen kregen brandwonden van hun smartwatch. Fitbit moet hierom nu een miljoenenboete betalen. Maar ook nieuwe Fitbit-horloges hebben last van een vergelijkbaar probleem.
De Fitbit Ionic-smartwatch werd in 2022 teruggeroepen vanwege het risico op brandwonden tijdens het dragen van het horloge. De lithium-ion-batterij in het apparaat kon oververhitten en mensen verbranden. Bij 78 van de 115 meldingen die de Amerikaanse Consumer Product Safety Commission heeft gekregen, waren mensen verbrand door het dragen van hun Fitbit-smartwatch. In vier gevallen was er sprake van een tweedegraads brandwond en twee keer zelfs van een derdegraads brandwond.
Veel klachten, Fitbit deed weinig
Van 2018 tot 2020 werd er al over dit probleem geklaagd en Fitbit bracht in 2020 dan ook een software-update uit die het probleem op zou moeten lossen. Maar de Product Safety Commission zegt dat Fitbit de problemen niet meteen bij ze had gemeld, terwijl dat wel moest.
De Fitbit Ionics werden uiteindelijk teruggeroepen, maar klanten klagen ook over problemen met andere horloges. Fitbit zou de problemen hebben afgeschoven op een slechte hygiëne van de klanten of zou gewoon zijn gestopt met reageren als hun klanten contact opnamen over de problemen.
Schikking over boete
Nu is de Amerikaanse toezichthouder voorlopig akkoord met een schikking waarbij Fitbit, dat tegenwoordig van Google is, omgerekend 11,8 miljoen euro moet betalen. In de schikking staat ook dat Fitbit interne controles moet uitvoeren om te zorgen dat hun apparaten voldoen aan de regelgeving op het gebied van veiligheid.
Batterijprobleem bij andere Fitbit-horloges
Eerder deze week meldde Google dat de batterij van sommige Fitbit Sense en de Fitbit Versa 3-smartwatches ook onder bepaalde omstandigheden oververhit kan raken. Dat probleem is op te lossen met een nieuwe software-update. Die update moet je handmatig installeren, anders krijg je binnenkort een automatische reset naar de fabrieksinstellingen, en raak je mogelijk gegevens kwijt.
Het probleem treft niet alle exemplaren van de smartwatches. Gebruikers kunnen Google een verzoek sturen om er achter te komen of hun Fitbit Sense en Versa 3 er last van heeft. Als dat zo is, krijgen ze van Google vergoeding van 50 euro.
Lees meer over smartwatches en abonneer je op onze nieuwsbrief.