©Bodo

EU verlengt zijn beleid om Chinese e-bikes af te remmen
De EU wil het niet te makkelijk maken voor Chinese e-bikefabrikanten om de Europese markt over te nemen. Enkele tegenmaatregelen zijn antidumpingsheffingen en antisubsidieheffingen, waar e-bikes uit China mee te maken krijgen. In 2019 startte de EU hiermee en het maakt nu bekend zijn beleid met 5 jaar te verlengen.
Het beleid komt voort uit klachten van Europese vakbonden, fietsfabrikanten en kleine bedrijven, die niet willen dat Chinese e-bikes hier gedumpt worden. Met dumpen wordt gedoeld op de goedkope prijzen van Chinese e-bikes. Dumpprijzen waarmee Chinese makers een groot marktaandeel in de EU willen veroveren. Ook krijgen veel Chinese fabrikanten illegale subsidies van de Chinese overheid, stelt de EU, en mede daarom zijn deze maatregelen nodig. Het speelveld zou hiermee eerlijker blijven.
Dumpingheffingen
Er zijn per bedrijf specifieke dumpingheffingen vastgesteld. Zo kan Giant Vehicle tot 33,4 procent rekenen, Bodo Vehicle Group tot 73,4 procent en is het verder voor anderen vaak wel 79,3 procent. Het zijn beschermingsmechanismen die ervoor moeten zorgen dat Europese ondernemingen beschermd zijn tegen de oneerlijke concurrentie uit China. Niet alleen bedrijven zijn zo beschermd, maar ook tienduizenden Europese banen.
De Chinezen zouden in reactie op het beleid in 2019 al hebben bedacht dat ze de handelsmaatregelen konden omzeilen door via derde landen alsnog binnen te komen, maar ook dat houdt Europa in de gaten. Zo moeten Europese importeurs meehelpen vast te stellen dat hun leveranciers echt zijn, in plaats van slechts een andere verpakking voor een eigenlijk Chinese e-bike.
'E-bikes duurder'
Niet iedereen binnen de EU is te spreken over het besluit. LEVA-EU bijvoorbeeld, stelt dat e-bikes hierdoor duurder worden en dat het elektrische mobiliteit in Europa zou afremmen. Ook hebben consumenten hiermee minder keuze aan e-bikes. Het maakt zich ook zorgen over klimaatdoeleinden die hiermee minder snel worden bereikt. Ook zouden Europese fietsfabrikanten er juist de dupe van worden, omdat ze montage-e-bikes uit China gebruiken als basis voor hun voertuigen.
In ieder geval blijft het beleid door de verlenging de komende 5 jaar bestaan. De EU schrijft: “Het voortzetten van deze maatregelen is noodzakelijk om de levensvatbaarheid op lange termijn van de elektrische fietsindustrie (e-bike) in de Europese Unie veilig te stellen. Deze industrie biedt rechtstreeks werk aan 12.000 mensen en is van vitaal belang voor de groene transitie en duurzame mobiliteit in de EU.”
'Maatregelen werken'
De EU zegt dat de maatregelen uit 2019 werken: “Dankzij de maatregelen konden ook nieuwe Europese bedrijven de markt betreden en werden verdere investeringen in technologische ontwikkeling en duurzame productiemethoden bevorderd.”
Lees meer over e-bikes en download de Bright-app.