©Bright

'De toekomst van mobiliteit is hoe dan ook elektrisch'
Bij de opening van Rivian’s nieuwste showroom in San Francisco vorige week maakte CEO RJ Scaringe een statement: elektrisch rijden is onvermijdelijk, ongeacht veranderingen in Amerikaans EV-beleid. Dit zei hij naar aanleiding van plannen van de regering-Trump om subsidies, zoals de federale belastingkorting van $7500 voor elektrische auto’s, terug te draaien.
Scaringe benadrukte dat de transitie naar elektrisch rijden niet afhankelijk is van politieke voorkeuren of beleid. “De toekomst van transport wordt elektrisch, punt,” stelde hij. Hoewel de mogelijke beleidswijzigingen volgens hem voor sommige traditionele autofabrikanten een flinke uitdaging kunnen vormen, blijft Rivian doorgaan op het ingezette pad.
Rivian is van plan om in 2026 te beginnen met de productie van zijn nieuwe, betaalbare R2-SUV, met een startprijs van ongeveer $45.000. Dit model moet een sleutelrol spelen in de toekomstige groei van het bedrijf. Een nieuwe fabriek in Georgia, die tegen 2028 operationeel moet zijn, krijgt een productiecapaciteit van 400.000 voertuigen per jaar.
Korte-termijndenken vs. lange-termijnvisie
De Rivian-topman waarschuwde dat het afbouwen van EV-stimuleringsmaatregelen een risico vormt voor de Amerikaanse technologische voorsprong, terwijl landen zoals China stevig doorgaan met investeren in elektrische mobiliteit. Hij bekritiseerde autofabrikanten die nu meer in hybride technologie investeren: “Dat is op de lange termijn een miscalculatie. Elektrisch is de toekomst, en je kunt niet eeuwig blijven hangen in het verleden.”
Voorsprong op de concurrentie
Ondanks de mogelijke impact op de bredere markt ziet Rivian kansen. Traditionele autofabrikanten, die vaak minder flexibel zijn door complexe productielijnen en afhankelijkheid van de verkoop van verbrandingsmotoren, lopen het risico achterop te raken. Dit zou Rivian juist kunnen helpen om zijn voorsprong te vergroten in een markt die steeds meer richting volledig elektrische voertuigen beweegt.
Met een productiecapaciteit die tegen 2028 naar verwachting groeit tot 615.000 voertuigen per jaar, zet Rivian stevig in op schaalvergroting en innovatie. Bovendien kondigde het bedrijf aan om handsfree rijden dit jaar te introduceren en een “eyes-free” systeem tegen 2026.
Rivian blijft pionieren
Dat Scaringe deze boodschap heeft klinkt misschien een beetje als preken voor eigen parochie. Rivian maakt immers enkel elektrische voertuigen. Maar de beloofde afname in prijs van elektrische auto’s heeft zich tot nog toe volgens verwachting doorgezet. De cost of ownership (waarbij je alle kosten meerekent) zakt nu minder snel omdat subsidies versneld afgebouwd zijn. Maar wie thuis kan laden is nu al per definitie goedkoper uit met een elektrische auto. Wie slim uitkiest waar hij of zij laadt is dat ook aan openbare laadpalen. Uiteindelijk: als mensen goedkoper elektrisch kunnen rijden dan op benzine en de instapprijs is niet te hoog, gaan ze overstappen. Rivian’s boodschap is helder: elektrisch rijden is geen optie, maar een gegeven. Terwijl traditionele fabrikanten worstelen met aanpassingen, blijft Rivian trouw aan zijn visie. Of zoals Scaringe het samenvatte: “Dit is niet alleen beter voor Rivian, maar voor de hele wereld.”
Meer nieuws over elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.