Duurtest Renault 5: de alles-uit-knop, een voorbeeld voor elk automerk
©Bright

Onze autotester Rutger rijdt de komende maand met de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric. Vandaag heeft hij het over de knop die elke dag dragelijker maakt.
Elke nieuwe auto die in Nederland verkocht wordt heeft verplicht allerhande rijhulpsystemen. Daarvan zijn twee heel irritant. Ik schrijf er vaker over, dus ik hou het dit keer kort. De waarschuwing dat je “te hard” rijdt en de waarschuwing dat je “niet op de rijstrook” rijdt. Die dubbele aanhalingstekens zijn speciaal voor alle keren dat auto’s er naast zitten.
In principe wil je dus al die systemen zo snel mogelijk uit zetten. In veel gevallen is dat een keer of 3 (tot 6) klikken. Naar de rijhulpsystemen, naar snelheidsoverschrijding, uitzetten, naar rijstrookwaarschuwing, uitzetten. Renault heeft dat handiger geregeld. Je stelt één keer je persoonlijke favoriete settings in (waarbij je dus die twee uitzet) en dan kun je met een fysieke knop alle systemen in je favoriete stand zetten. Daarvoor moet je dubbelklikken op die knop. Omdat je twee keer moet klikken volgens de Europese wetgeving. Maar als je wegrijdt en het apparaat begint te piepen, dan klik je zonder te kijken twee keer op die knop en klaar. Een verademing ten opzichte van een touchscreenmenu waar je op zoek moet naar de plek waar je je vingers moet laten landen.
Vooral meevallers
Een tweede kleine designoverwinning in de interactie met de auto: doe de laadklep open en je kunt er meteen de stekker insteken. Geen extra dop over de laadpoort die je er eerst nog af moeten trekken. Iets dat je bij veel elektrische auto’s (lees je mee Kia?) wel hebt.
Het zijn dit soort hele kleine dingen die het leven met de auto prettiger maken. Of minder irritant. Enige ergerlijke dat ik tot nog toe ontdekt hebt is dat ik de equalizer niet kan aanpassen tijdens het rijden. Voordat ik begin te rijden verzin ik niet dat ik dat nog aan moet passen, als ik eenmaal rijd, kan het niet meer. Waarschijnlijk beter voor iedereen. Maar ik zit nu op twee weken met de Renault 5 en de bas staat nog steeds te luid.
Overigens klinkt het audiosysteem verder goed. Niks gaat meetrillen, hij kan goed hard. Meer dan je zou verwachten voor een auto in deze budgetklasse. Mijn eigen auto staat op dit moment na een crash (NIET MIJN SCHULD!) bij de garage en dat maakt dat we de Renault 5 even als enige auto in het gezin hebben. Opvallend genoeg blijkt dat tot nog toe meer dan genoeg auto te zijn. Met zijn vieren is het even een beetje schikken en zit ik wat verder naar voren dan ik zou willen, maar het gaat alsnog.
Volgende week meer over de rijervaring in de Renault 5.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest.